El catedràtic d'Economia Aplicada de la UB i expert en infraestructures, Germà Bel
El catedràtic d'Economia Aplicada de la UB i expert en infraestructures, Germà Bel
Sant Joan Despí

Germà Bel: "Avui farem una esmena a l'Espanya radial"

El catedràtic d'Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona i expert en infraestructures, Germà Bel, ha dit en declaracions a "Els matins" de TV3 que està "gairebé convençut de la inclusió dels corredors Central i Mediterrani" en el mapa d'infraestructures estratègiques de la Unió Europea (UE).

"Els matins" de TV3Actualitzat
Ara bé, Bel ha advertit que caldrà veure quin és el dibuix final del traçat i els quilòmetres que es faran perquè ha recordat que els recursos europeus seran limitats i hi ha el risc que es torni a aplicar una política de "cafè per a tothom".

L'autor del llibre "Espanya, capital París" ha apuntat que "el cafè no augmentarà i caldrà veure entre quants quilòmetres cal repartir-lo", després que algunes veus han apuntat la possibilitat d'un corredor en forma de Y, amb una línia que a partir de Tarragona es desviï cap a Madrid mentre l'altra via continua fins a Almeria. En aquest sentit, ha advertit que "sovint passa que el cafè per a uns és gratis i d'altres l'han de pagar".

En qualsevol cas, el catedràtic i expert en infraestructures ha apuntat que la inclusió del corredor "és una esmena a l'Espanya radial", un disseny que, segons ha indicat, fa 291 anys que està en marxa. Per això, Bel ha matisat que serà "una esmena més conceptual que pràctica".

Quant costa el corredor?


Germà Bel ha afirmat que malgrat les elevades xifres que s'estan donant en els últims dies sobre el cost del projecte, el Corredor Mediterrani podria costar entre 5.000 milions i 7.000, i no els 51.000 milions de què parla Foment.

El catedràtic d'Economia Aplicada ha indicat que estudis de Fermet fiables apunten que dur l'eix ferroviari de la frontera a Almeria costaria aquests 5.000 milions d'euros per al transport de mercaderies, i dur-lo fins a Algesires, uns 2.000 més.

Bel ha dit que ampliar el projecte per incloure-hi el transports de passatgers l'encareix enormement, mentre que no aporta tanta productivitat.

"És important que arribi bé als ports i que es faci on hi ha mercaderies", un recordatori que, segons Bel, s'ha de fer malgrat la seva obvietat perquè "a Espanya justament s'han fet infraestructures on no hi ha de mercaderies".
Anar al contingut