Barcelona

Els concessionaris demanen incentius a la compra de cotxes per sortir de l'"hecatombe"

"Això no és una crisi, és una hecatombe." Amb aquestes paraules defineix el president de la Federació d'Associacions de Concessionaris d'Automoció (Faconauto), Antonio Romero-Haupold, la situació que travessa el sector de l'automòbil. I per sortir d'aquesta crisi només hi veuen una manera: incentius a la compra de cotxes. Els concessionaris fa temps que reclamen a l'Estat que apliqui un pla d'ajudes directes a la venda de cotxes, i posen com a exemple altres països europeus o fins i tot una comunitat autònoma com Navarra, on plans d'aquest estil han fet reaccionar els clients i les matriculacions han repuntat.

Actualitzat
En un acte al Saló de l'Automòbil de Barcelona, Romero-Haupold ha recordat que les matriculacions de vehicles han caigut prop d'un 45% a l'abril a Espanya. L'Estat és segons el president de Faconauto "un dels pocs països al món" en què el mercat ha caigut de forma tan acusada. És per això que no parla de crisi sinó d'una "hecatombe". Tot i això, els concessionaris estan convençuts que hi ha molts ciutadans que "amb una petita ajuda" econòmica comprarien cotxes. Per això reclamen a l'Estat que posi en marxa un pla d'incentius directes a la compra de vehicles.

Aquesta reivindicació dels venedors de cotxes no és nova. Fa temps que demanen una implicació més gran de l'executiu espanyol. Segons explica Romero-Haupold, fa dos anys que reclamen una solució al problema i recorda al govern de Madrid que de la crisi de l'automòbil "se'n surt venent més, no fent més cotxes".

Els concessionaris basen les seves demandes en l'experiència en altres països europeus i fins i tot en regions de l'estat espanyol. A Alemanya, França, Itàlia o la comunitat foral de Navarra hi ha plans d'incentius directes a la compra i asseguren que funcionen molt bé. Romero-Haupold qualifica d'"espectacular" l'èxit del pla d'ajudes directes impulsat pel govern alemany i assegura que a Navarra, a diferència del conjunt de l'Estat, les matriculacions han "ressorgit" i han crescut en l'últim mes. Per això no entenen per què no es fa el mateix a tot Espanya.

El president de Faconauto està convençut que si l'executiu central posés en marxa el pla d'ajudes reclamat "aquest estiu arribaria el moment en què es començarien a vendre més cotxes que l'any passat". Asseguren que si es fes tindria dos beneficis: per als concessionaris, perquè vendrien molt més i no destruirien ocupació, i també per a la societat en general, perquè seria un revulsiu psicològic molt important. De fet, Romero-Haupold ja avisa sobre les conseqüències negatives de no tirar-lo endavant: la xarxa de distribució de vehicles a Espanya dóna feina a 180.000 persones, però crisi obligarà, en paraules de la Faconauto a acomiadar "necessàriament, com a mínim", uns 30.000 treballadors.
Anar al contingut