L'equip de Xing Lida analitzant i delineant els contorns de les empremtes de dinosaure descobertes al pati d'un restaurant a la Xina

Un client descobreix empremtes de dinosaure en un restaurant a la Xina

Les petjades, de dos exemplars de sauròpodes, havien estat amagades sota capes de fang i brutícia d'un pati que era una granja de pollastres abans d'esdevenir restaurant

Enllaç a altres textos de l'autor Antoni Noguera Martínez

Toni Noguera Martínez

Periodista del 324.cat especialitzat en tecnologia

@AntoniNoguera

El camí d'entrada, o el de sortida, d'un restaurant no és el lloc més habitual per fer descobriments de més de 100 milions d'anys d'antiguitat. De fet, és la primera vegada que es troben empremtes de dinosaures en un establiment de restauració.

La troballa ha tingut lloc a Leshan, a la província xinesa de Sichuan, quan un comensal aficionat a la paleontologia que estava creuant el pati d'un restaurant es va fixar en unes curioses cavitats a terra. Li van semblar que podrien ser empremtes de dinosaure, per la seva forma i distribució, i va voler certificar les seves sospites amb un paleontòleg professional.

El client va contactar el professor associat a la Universitat de Geociències de la Xina, Linda Xing, i va ser ell, amb el seu equip, qui va confirmar l'endemà mateix que aquelles empremtes pertanyien a dinosaures, gràcies a un escaneig en 3D que van efectuar in situ el passat dissabte 16 de juliol.

El pati del restaurant on s'han descobert les petjades de dinosaures de fa 100 milions d'anys (Lida Xing)

El Dr. Xing explica que la irrupció de les xarxes socials i els omnipresents telèfons equipats amb càmeres han comportat un canvi en l'última dècada que li ha permès certificar diversos descobriments cada any que fan persones sense experiència científica.

Concretament, es tracta de les petjades fossilitzades de dos sauròpodes, un dels animals més grossos que han trepitjat mai la Terra. Especialment coneguts pel seu llarg coll i les seves dimensions, aquests exemplars feien uns 8 metres de llarg, tot i que alguns d'ells, d'adults, podien arribar a superar els 30 metres.

Una conservació inèdita

Pel que apunten tots els indicis de la troballa, durant l'era cretàcica primerenca, dues espècies de sauròpode van estar caminant al llarg de la riba d'un riu proper, en un paisatge més aviat sorrenc.

Les petjades s'han conservat en un sediment vermellós molt similar al material de què està fet el Gran Buda de Leshan, l'enorme estàtua que presideix un penya-segat de la zona i que es troba a pocs quilòmetres de distància. Sobre aquella riba de riu, però, avui un dia hi viu una població de més de tres milions d'habitants.

Les petjades descobertes tenien una profunditat i forma molt cridaneres pels ulls de qualsevol expert
Les petjades descobertes tenien una profunditat i forma molt cridaneres per als ulls de qualsevol expert (Lida Xing)

Habitualment els entorns urbans, amb un llarg historial d'obres humanes, no són llocs proclius a conservar vestigis biològics tan antics, tal com reconeix el mateix Xing, que considera que a la ciutat "és rar trobar fòssils perquè tots estan coberts per edificis". Les condicions de l'entorn, però, han provocat el que pràcticament és un miracle paleontològic.

Abans de convertir-se en un restaurant, les petjades de dinosaure estaven cobertes sobre capes de fang, sorra i brutícia. De fet, els anys anteriors a l'establiment l'espai s'utilitzava com a granja de pollastres. Han estat aquestes capes protectores les que han permès que les empremtes dels dinosaures hagin sortit a la llum tan ben conservades més de 100 milions d'anys després.

"Quan hi vam anar, vam trobar que les petjades eren molt profundes i força evidents, però ningú havia pensat en (la possibilitat que fossin de dinosaure)", va explicar Xing

Quan l'actual propietari va voler netejar i retirar les capes argiloses per arribar a la pedra més sòlida, va quedar enamorat de l'aspecte irregular d'aquesta. Això és el que el va portar a no optar per anivellar-la amb ciment, conservar-la i, per tant, salvar les empremtes cretàciques.

De moment, el restaurant ha col·locat una tanca al voltant de les empremtes per evitar que siguin trepitjades i s'està plantejant la construcció d'un cobert permanent per al que, molt probablement, acabarà esdevenint un atractiu més per a l'establiment i per a la ciutat de Leshan.

CiènciaRecerca científica