Pla general del Pati de les Dones del CCCB durant la sessió inaugural del cicle de cinema a la fresca Gandules 18', el 7 d'agost de 2018 (…
Pla general del Pati de les Dones del CCCB durant la sessió inaugural del cicle de cinema a la fresca Gandules 18', el 7 d'agost de 2018 (horitzontal)

Les Gandules del CCCB conjuren la màgia i l'ocultisme en la seva edició de cinema a la fresca més "ombrívola"

Actualitzat

ACN Barcelona.-El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) acull aquest agost el ja tradicional cicle de cinema a la fresca Gandules, que enguany gira entorn de la màgia, la lisèrgia i l'ocultisme. Cada dimarts, dimecres i dijous fins al dia 23, el Pati de les Dones es convertirà en una sala de cinema a l'aire lliure on es projectaran un total de nou pel·lícules, programades en sintonia amb la temàtica de l'exposició 'La llum negra. Tradicions secretes en l'art des dels anys 50', que es podrà veure al CCCB fins al 21 d'octubre.

La comissària de Gandules 18', Mery Cuesta, destaca que les pel·lícules seleccionades comparteixen un tret distintiu, més enllà de la seva temàtica, i és que "totes celebren la cultura pop", i afegeix que "revelen alguna cosa sobre un món que no és visible, d'altres realitats que estan separades de la realitat que vivim". En aquest sentit, apunta que el nostre present té "un punt de vista pessimista", ja que sovint "ens sentim angoixats per la pressió de la societat sobre nosaltres" i la política i la religió estan "desacreditades", i per això la finalitat del cicle és "il·luminar" tot aquest context obscur.Cuesta reconeix, però, que durant el procés de programació i de selecció dels films ha hagut d'enfrontar-se a un repte important: trobar pel·lícules que tractin de màgia o ocultisme que hagin estat dirigides per dones. Malgrat que assegura que ha realitzat un "esforç extra", finalment el cicle només compta amb una única directora ¿Anna Biller, amb 'The Love Witch' (2016)¿. Amb tot, la comissària defensa que li hagués agradat "programar més dones".Màgia, lisèrgia i ocultismeL'encarregat d'inaugurar avui aquest cicle de "cinema il·luminat" és el clàssic mut 'La carreta fantasma' (1921), de Victor Sjöström, que es projectarà acompanyat de la música en directe del grup de 'metal' Obsidian Kingdom. L'endemà serà el torn de la pel·lícula demoníaca 'La noche del demonio' (1957), dirigida per Jacques Tourneur, i tancarà el trident de films del cicle dedicats a la màgia i els fantasmes l'espanyola 'La torre de los siete jorobados' (1944), d'Edgar Neville.La lisèrgia, entesa com la il·luminació mental a la qual s'accedeix a través de la presa de substàncies, agafarà el relleu de la màgia els dies 14, 15 i 16 i esdevindrà el punt de connexió entre els tres següents films. El primer, l'exitós clàssic italià 'Mondo cane' (1962), és una combinació de sexe, violència i anomalia que va donar nom al gènere 'Cine Mondo'. La segona sessió de la setmana acollirà una pel·lícula de finals de la dècada dels seixanta, 'Segona vida', de John Frankenheimer, i la tripleta culminarà de la mà del director Iván Zulueta i el seu film de culte 'Arrebato' (1980), que mostra el poder vampíric de les drogues i reflexiona sobre el llenguatge cinematogràfic.I de la il·luminació mental a la il·luminació espiritual, derivada de l'ocultisme i el misticisme, que seran els vincles de les pel·lícules programades pels dies 21, 22 i 23. 'El hombre de mimbre' (1973), de Robin Hardy, està basat en la novel·la homònima i ha esdevingut un clàssic del cinema d'horror europeu. L'endemà il·luminarà la pantalla el film 'Ganja & Hess' (1973), dirigit per Bill Gunn, que aprofundeix en els rituals vampírics de la cultura afroamericana, i culminarà el cicle la directora Anna Biller, sovint anomenada "la Tarantino femenina", amb 'The Love Witch' (2016), una pel·lícula que explora i reivindica la figura de la bruixa des del prisma del feminisme.

Anar al contingut