Els patinets elèctrics, prohibits al transport públic de manera indefinida

El consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità acorda mantenir el veto a aquests vehicles pel risc d'incendi

Maria Fernández NogueraActualitzat

La prohibició de pujar patinets elèctrics al transport públic es manté de manera indefinida. També altres vehicles de mobilitat personal com els monocicles elèctrics

Així ho ha aprovat el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona aquest divendres, després que un grup d'experts hagi analitzat durant mesos els riscos d'aquests vehicles de mobilitat personal.

Les altres ATM (Girona, Lleida i Tarragona) ho aprovaran també la setmana vinent.

Així doncs, portar un dispositiu d'aquestes característiques al transport públic suposarà una sanció de 200 euros


Per què són perillosos els patinets?  

La prohibició es du a terme davant del perill que les bateries d'aquests dispositius se sobreescalfin i provoquin un incendi.

En el cas del transport públic, el foc s'ocasionaria en un espai tancat i ple de persones, de manera que la perillositat augmenta. I més tenint en compte que els combois, de vegades, passen per túnels. 

El grup d'experts consultat per l'ATM conclou que les probabilitats d'incendi són baixes, però "d'alta severitat" en cas que es produeixin, i per això decideix prohibir-los.


El foc d'un tren a Sant Boi, el detonant

D'aquesta manera, el veto temporal que es va imposar l'1 de febrer ara es transforma en permanent. Aquesta prohibició temporal expirava aquest 31 d'octubre, després que es prorrogués un període inicial de sis mesos.

Al febrer, la prohibició es va fer efectiva després que, el novembre de l'any passat, un patinet s'incendiés dins d'un comboi dels Ferrocarrils de la Generalitat a Sant Boi de Llobregat. El foc va causar tres ferits lleus, a més de destrosses en el vagó. 

Com mostren les imatges, després de l'explosió del patinet elèctric, les flames i el fum es van propagar ràpidament dins del vagó.


La prohibició va implicar un canvi en la mobilitat de moltes persones que feien servir el patinet com a mitjà de transport complementari al tren, el metro, el tramvia o l'autobús. I és que els patinets no poden entrar-hi de cap de les maneres, tampoc plegats


​Una porta oberta si millora la tecnologia

La proposta que s'ha votat aquest divendres inclou una clàusula que permetria deixar una porta oberta a l'entrada dels patinets al transport públic en cas que es trobessin solucions tècniques per garantir la seva seguretat.

Però, per ara, els experts no n'han trobat, malgrat mesos de treball.

Els patinets hauran d'esperar per tornar a trens i busos
El perill en cas d'incendi és en un lloc tancat, difícil d'evacuar (ACN/Albert Segura)


Incendi per un patinet a Madrid

Tot just aquest dimarts, també es va calar foc en un vagó del metro de Madrid per culpa d'un patinet elèctric. El vagó va quedar calcinat, tot i que no hi va haver ferits. 

Arran d'aquest incident, el Consorci Regional de Transports de Madrid també es planteja la possibilitat de prohibir aquests vehicles de mobilitat personal al transport públic. 

La zona on hi havia el patinet va quedar completament cremada i l'andana es va omplir de fum (Bombers de la Comunitat de Madrid)
L'explosió de la bateria va deixar el patinet completament inservible (Bombers de la Comunitat de Madrid)

 

Consells per evitar el foc als patinets elèctrics

Les bateries dels patinets elèctrics són de liti, com les que també s'utilitzen en bicicletes elèctriques, motos o ordinadors. La gran majoria de patinets porten la bateria sota la base per millorar-ne l'estabilitat i optimitzar el repartiment del pes en un vehicle pensat per ser molt lleuger.

La ubicació és, justament, el que pot fer més alt el risc d'explosió en els patinets, perquè la bateria està més exposada a cops i a humitat, dos factors que comporten problemes. 

 

Alguns dels consells per evitar incendis són fer servir el carregador que aporta el fabricant i desendollar-lo quan ja està carregat. També es recomana, si és possible, carregar el patinet a l'exterior.

Un altre consell és no manipular-lo i, si s'ha de reparar, portar-lo a un professional qualificat

Com a mesura general, cal estar atents a possibles canvis de la bateria en el volum, el color i encara més si s'escalfa massa o fa sorolls.

 

 

 

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut