Un SUV aparcat al carrer
La fabricació dels SUV implica una important petjada de carboni (Flickr/Charles CC BY-NC-SA 2.0 DEED)

París vol reduir els SUV i votarà en referèndum si han de pagar més per aparcar

Proposen augmentar "considerablement" el preu d'aparcament dels cotxes contaminants, però no diuen la quantitat

Actualitzat

L'alcaldessa de París, Anne Hidalgo, ha anunciat aquest dimecres que el dia 4 de febrer la ciutat celebrarà un referèndum per decidir si la tarifa d'aparcament per a vehicles SUV i 4x4 de persones no residents a la ciutat hauria de ser considerablement més alta.

Més enllà d'augmentar el preu per aparcar, el consistori busca reduir la presència d'aquests vehicles a la ciutat. Hidalgo ha anunciat la consulta amb un tuit on comença dient: "Més o menys SUV, a París?"


L'Ajuntament de París considera que els vehicles SUV són "més propensos a causar accidents, més pesants, voluminosos i contaminants" i "han estat identificats com la causa de nombrosos problemes a l'espai públic en els darrers anys".

També, diuen, el referèndum és un missatge als fabricants d'automòbils que "han optat per liderar una cursa cap al gegantisme inadequada per a la qualitat de vida de la ciutat i els reptes mediambientals".

En el moment de fer pública la consulta, no han concretat encara la tarifa específica que preveuen per a aquests models de cotxe, ni el pes acordat perquè un SUV es consideri "pesant".

Al referèndum hi podran votar els ciutadans de París, però no pas els propietaris dels cotxes que es veuran afectats per la mesura: persones que viuen fora de la ciutat i que hi acudeixen majoritàriament per a serveis o oci. 

Amb això, París vol imitar una altra ciutat francesa, Lió, que ja ha impulsat una mesura semblant i a partir del 2024 s'hi aplicaran preus que penalitzaran els vehicles grans i contaminants.

Hidalgo ha fet de la reducció del cotxe a París un dels eixos de la seva política per reduir la contaminació. Aquest mes de setembre l'Ajuntament de París va prohibir els patinets elèctrics de lloguer després d'haver celebrat un referèndum en el qual el 90% dels votants van escollir apartar els patinets, però la participació no va arribar al 10%.

L'any 2022 els cotxes SUV ja representaven gairebé la meitat dels cotxes venuts a Europa ,segons l'Associació de Fabricants d'Automòbils Europeus. Són cotxes més alts i pesen més que els cotxes clàssics, la qual cosa fa que consumeixin més combustible i més electricitat. 

Tapar un viatge

L'oposició municipal acusa Hidalgo de voler tapar, amb el referèndum, les crítiques a un viatge que va fer el mes d'octubre a Nova Caledònia i a la Polinèsia Francesa que creuen que era innecessari. Hi va estar quinze dies i suposadament la primera part la va dedicar a assumptes oficials, però la segona setmana l'hauria utilitzat per visitar la seva filla, que viu a l'illa de Raiatea, a la Polinèsia.

 

ARXIVAT A:
EcologiaFrança
Anar al contingut