París vota en contra dels patinets elèctrics de lloguer

Els ciutadans de la capital francesa podien decidir-ne la prohibició o una regulació més estricta en un referèndum

RedaccióActualitzat

París podria ser la primera capital d'Europa a prohibir els patinets de lloguer. Els ciutadans s'han pronunciat i han votat per eliminar-los.

En un referèndum en què podien votar 1,4 milions de parisencs, el 90% dels vots han estat en contra d'aquest transport alternatiu. La participació, però, ha estat molt baixa. Han anat a votar el 7,9% dels parisencs --unes 110.000 persones-- que podien votar, segons les dades de l'Ajuntament.

En concret se'ls plantejava aquesta pregunta: "Vostè està a favor o en contra dels patinets elèctrics de lloguer a la ciutat?"

L'alcaldessa de la capital francesa, la socialista Anne Hidalgo, vol treure'ls dels carrers i s'ha compromès a respectar el resultat.

Durant gran part del dia hi ha hagut cues per votar, perquè només es podia anar a una vintena de centres de votació.

Les empreses que operen a París --Lime, Tier i Voi-- havien organitzat una campanya a favor del manteniment del servei que no ha donat fruits per mobilitzar els seus usuaris.


Cinc anys de queixes

Els patinets de lloguer es van introduir fa només 5 anys, quan va començar a operar la primera empresa de lloguer de patinets de les tres que hi ha a París. Ara hi ha uns 15.000 patinets escampats per la capital.

Això, entre altres coses, els ha convertit en una font de crispació en l'espai públic. De fet, hi ha qui diu que el problema no és el vehicle, sinó la manca d'accions punitives contra els actes incívics de molts conductors.

 Tres persones en patinet elèctric de lloguer per París
Els patinets de lloguer es van introduir fa cinc anys a París (Reuters/Sarah Meyssonnier)

Segons dades de l'Ajuntament, a més, el nombre d'accidents ha augmentat. L'any passat n'hi va haver 459 de protagonitzats per patinets --privats i de lloguer--, que van provocar tres morts i 426 ferits, el doble que tres anys enrere.

Tot i que el consistori tenia la potestat de no renovar les concessions a les empreses, que caduquen el 31 d'agost, ha optat per organitzar aquesta votació ciutadana que, per l'oposició, vol maquillar el caos de trànsit a París per la conjunció de patinets, bicis, motocicletes i cotxes.

En aquest context, el ministre de Transports, Clément Beaune, de qui s'especula que té interès a aspirar a l'alcaldia de la capital en les properes eleccions municipals, ha anunciat aquesta mateixa setmana que es prepara una normativa nacional que ampliarà de 12 a 14 anys l'edat mínima per conduir un patinet elèctric i preveu multes de 135 euros per als infractors de les normes de circulació.

 

ARXIVAT A:
FrançaMobilitat
Anar al contingut