Dues navilieres aturen el transport de contenidors pel mar Roig per evitar atacs

Arran dels atacs que els rebels houthis del Iemen han fet sobre alguns mercants que travessaven el mar Roig, dues companyies consideren que la ruta no és segura

Redacció/AgènciesActualitzat

La naviliera danesa Moller-Maersk atura el transport marítim de contenidors pel mar Roig per evitar atacs dels rebels houthis del Iemen. I una altra companyia, l'alemanya Hapag-Lloyd, es planteja fer el mateix per protegir els seus treballadors.

"Hem donat instruccions a tots els vaixells de la zona que han de passar per l'estret de Bab al-Mandeb que interrompin el seu viatge fins a nou avís", ha explicat Maersk en un comunicat.

Maersk és la segona companyia de transport marítim del món i inclou rutes que connecten la Xina amb Barcelona i València.

Les companyies de transport de contenidors es mostren preocupades per la manca de seguretat al sud del mar Roig, des que va esclatar la guerra a Gaza. Tot plegat arran dels atacs que han patit diversos vaixells a les seves aigües per part dels rebels houthis del Iemen, que donen suport a Hamas.

El portaveu militar del grup, que té el suport de l'Iran i governa gran part del Iemen, justificava aquests atacs perquè són naus mercants vinculades amb Israel i, per tant, un "objectiu legítim".

Mapa del tràfic de vaixells al Mar Roig
Trànsit marítim al voltant del mar Roig (MarineTraffic)

Una ruta amb molt de trànsit comercial

El mar Roig, entre el canal de Suez i l'estret de Bab al-Mandebi, és una de les vies de comerç marítim més importants del món.

Uns 19.000 vaixells, que transporten el 10% del comerç mundial, passen cada any per aquesta ruta, segons l'Autoritat del Canal de Suez. Totes les embarcacions que creuen el canal per connectar Europa amb l'Àsia han de travessar el mar Roig.

Per evitar-lo només hi ha una opció: agafar un camí molt més llarg, com, per exemple, navegar al voltant del sud de l'Àfrica. De moment, les dues companyies no han plantejat desviar els vaixells, sinó aturar-los.

La mesura podria afectar l'arribada de molts productes provinents de l'Àsia.

El mercant Galazy Leader escortat pels rebels houthins, el novembre del 2023
A mitjans de novembre, els rebels houthis van capturar el vaixell de càrrega britànic Galaxy Leader (Reuters)

Atacs en suport a Gaza

Un dels darrers atacs es va produir dijous contra un dels vaixells de Maersk, quan viatjava de Salala, a Oman, fins a Jidda, a l'Aràbia Saudita. La companyia, però, va confirmar que el míssil no va arribar a impactar-lo ni va resultar ferit ningú.

Aquest divendres mateix, un altre projectil --probablement un dron, segons han explicat oficials dels Estats Units-- ha impactat contra un vaixell amb bandera de Libèria. No ha ferit ningú, però ha causat un incendi. En un segon atac, haurien llançat dos míssils contra una altra embarcació.

Aquest últim atac no l'han reivindicat els rebels houthis, que sí que han anunciat en un comunicat que havien disparat míssils contra dues embarcacions de la companyia MSC, fet que la naviliera no ha confirmat.

La destinació oficial d'aquestes dues naus era Jidda, a l'Aràbia Saudita, però, segons el grup, els mercants es dirigien a Israel. "Continuarem evitant que els vaixells arribin a Israel, mentre no pugui arribar el menjar i la medicina que la nostra gent necessita a la Franja de Gaza", han anunciat els rebels houthis.

El seu objectiu, diuen, no és perjudicar els mercants que no es dirigeixin a Israel, però per això "cal que estiguin correctament identificats".

ARXIVAT A:
Transport de mercaderiesGuerra a Gaza
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut