El creuer MSC Grandiosa al Port de Barcelona (ACN/Jordi Pujolar)
El creuer MSC Grandiosa al port de Barcelona (ACN/Jordi Pujolar)

Colau vol reduir a la meitat els creueristes que visiten Barcelona en temporada alta

El govern municipal aposta perquè la mitjana diària de creueristes no superi els 10.000, i que es limitin a un màxim de tres els creuers que arriben en un dia

Redacció/AgènciesActualitzat

L'Ajuntament de Barcelona vol limitar els creuers. La proposta de l'equip de govern que lidera Ada Colau contempla rebaixar a la meitat els creueristes que visiten la ciutat en temporada alta.

Una altra mesura que proposa el consistori és que la mitjana diària no superi els 10.000 creueristes i que es limiti a un màxim de tres creuers al dia. Ciutats com Palma ja limiten els creuers a un màxim de tres al dia.

L'equip de govern municipal ha proposat aquesta mesura a la taula d'estudi sobre regulació de creuers i l'impacte turístic i ambiental que tenen a Barcelona, amb presència del consistori, la Generalitat, el Port de Barcelona i el govern espanyol.

El creuer Aida Nova a les instal·lacions del Port de Barcelona
El creuer Aida Nova a les instal·lacions del Port de Barcelona (ACN)

400.000 creueristes al mes en temporada alta

Actualment, entre el maig i l'octubre, la xifra de creueristes que arriben a Barcelona se situa al voltant dels 400.000 al mes. En els anomenats "dies vermells", més de 15.000 creueristes a la ciutat. Barcelona té una cinquantena de "dies vermells" cada any.

Les propostes que ha fet Colau anaven enfocades totes a una regulació a la baixa dels creuers. L'alcaldessa aposta per reduir el nombre de creuers de trànsit, aquells que passen només quatre hores al port, perquè generen "poc retorn econòmic".

Segons l'alcaldessa, la regulació és "el mínim que es demana a l'administració pública" i ha demanat buscar "un equilibri" entre totes les activitats que hi ha a la ciutat.

El consistori posa com a horitzó el maig del 2023, coincidint amb l'inici de la temporada alta, com un bon moment perquè hi hagi "propostes sobre la taula" que es puguin "començar a implementar".

Un dels punts de partida de la reunió és l'acord entre les quatre administracions del gener del 2018 en què, entre d'altres, es va pactar limitar el nombre de terminals i reubicar-les perquè no fossin a prop del centre de Barcelona. Fa quatre anys també es va acordar reduir la contaminació i una aposta per l'electrificació.

El creuer Costa Luminosa al Port de Barcelona
El creuer Costa Luminosa al Port de Barcelona (ACN/Lluís Sibils)

Treballar per "actualitzar i unificar" les dades sobre creuers

En la reunió d'aquest dilluns, totes les parts han acordat treballar per "actualitzar i unificar" les dades sobre l'impacte dels creuers abans de prendre cap mesura.

Segons els quatre actors presents a la taula, hi ha força disparitat de criteris i xifres, per la qual cosa cal "partir d'un mateix diagnòstic". És per això que s'han emplaçat a reunir-se al setembre.

Els quatre organismes afectats per l'activitat portuària han coincidit en el "bon to" de la reunió i la predisposició a treballar amb "lleialtat", tot i que han discrepat sobre quina és la millor manera d'afrontar la situació.

En canvi, el president del Port, Damià Calvet, s'oposa a les mesures que ha proposat l'Ajuntament. Per Calvet, el Port està treballant per complir amb allò pactat en l'acord del 2018, i la manera de controlar l'impacte és amb la limitació de terminals i no de creuers o creueristes, com proposa l'alcaldessa.

El president del Port de Barcelona assegura que, del total de visitants que té Barcelona, només el 4% són creueristes, un percentatge que ha qualificat de "molt petit".

El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín, ha assegurat que validen "al cent per cent" l'estratègia del Port de Barcelona i ha reclamat fer "un diagnòstic compartit" amb el "màxim rigor".

 

ARXIVAT A:
Turisme
Anar al contingut