Nissan no rep cap oferta d'un gran fabricant i intentarà captar dues empreses xineses

Les úniques ofertes en ferm són les de Punch i un grup de petites empreses. Els governs català i espanyol es reuniran amb fabricants asiàtics.

Iván GutiérrezActualitzat

La reindustrialització de Nissan va cremant etapes, i entre els candidats i noms que van interessar-se en un inici, cada vegada queden menys. Aquest dijous era l'últim dia per presentar ofertes vinculants per substituir a Nissan, i no hi ha cap gran fabricant que hagi fet una oferta en ferm.

És per això que les administracions esperen i faran un últim intent per acabar de convèncer a dos fabricants xinesos que s'havien interessat per les plantes, però que de moment no han firmat res. Per això, segons ha pogut saber TV3, els governs català i espanyol s'implicaran amb autoritats de màxima instància en una reunió individual amb cadascú la setmana que ve. Tot, amb l'objectiu de saber si aquests fabricants xinesos volen invertir de debò.


El projecte més probable: hub d'electromobilitat

Ara per ara, només hi ha dos projectes que han entregat tota la documentació pertinent: l'anomenat hub d'electromobilitat que agruparia una sèrie de petites empreses sota una mateix sostre per compartir infraestructures com una planta de pintura o carrosseria. Aquí, destaquen noms com el de Malena Enigneering que ha patentat un model de cotxe compartit com és l'e-miles, o d'altres com Lupa Motors, la sueca Volta o la unió entre Inzile i QEV.

Aquest projecte seria compatible amb el de Silence, que es quedaria amb la planta de Montcada per fer les motos de Seat i el model Minimó. Sobre aquest últim detall, Seat no fa comentaris.


Segon projecte en ferm: la belga Punch

El segon projecte que ha firmat tots els documents i que aquest dijous ha anunciat oficialment la seva candidatura és la belga Punch. Vol invertir 650 milions i garantiria uns 1.000 llocs de feina, però fonts coneixedores dels dossiers asseguren que els seus plans "estan molt verds i són molt difícils de fer".

I és que el desig de Punch és quedar-se les patents i models actuals de Nissan Zona Franca com les pick-ups o la furgoneta elèctrica NV-200 i produir-les amb la seva marca. Un pas que Nissan no descarta però que no seria un dels escenaris desitjables per ningú, tampoc pels sindicats que creuen que no és una marca prou reconeguda per vendre massivament. 


Dos fabricants xinesos, la gran esperança

Entre els noms per ocupar Nissan havien sortit alguns com el de l'americana Rivian, que tenia una comanda per fer furgonetes d'Amazon situant-se com un dels projectes més esperançadors. Però ni està, ni se l'espera. L'americana està centrada en la seva sortida a borsa, i de moment, no ha donat més informació sobre els seus plans.

Per tant, ara mateix la gran esperança blanca per absorbir bona part de la plantilla sota una mateixa empresa són dos fabricants xinesos. Cap dels dos ha firmat res, però havien mostrat interès per les instal·lacions. És per això que la setmana que ve màximes autoritats del govern espanyol i català es reuniran amb aquests dos productors, dels quals no ha transcendit el nom.

Ara bé, l'experiència de les administracions catalanes amb fabricants xinesos mai ha estat positiva. En el record queden les inversions promeses de Chery, Brillance o la darrera de Thunder Power, on el conseller Baiget fins i tot va arribar a fer un vídeo oficial a la Xina.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut