Les multinacionals de l'alimentació, amb més marge per apujar preus que les marques petites

Grans grups han obtingut beneficis superiors a l'any anterior, mentre que els petits fabricants veuen com el seu marge de benefici es redueix per l'increment de costos

L'espiral de preus de l'alimentació dels últims mesos ha posat en el focus els supermercats, que tenen contacte directe amb els consumidors. Però les grans cadenes es defensen assegurant que en molts casos només estan aplicant els increments de preu que els imposen els fabricants, grans marques que ocupen posicions prominents en els prestatges de molts supermercats.

Per la seva banda, les grans multinacionals de l'alimentació insisteixen que el seu marge de maniobra també és molt més estret que abans, i que han apujat preus perquè se'ls han disparat els costos de les matèries primeres, l'energia i el transport.

En aquest sentit, i malgrat la reducció dels seus marges industrials, la majoria de grans grups d'alimentació, com Nestlé, Unilever, Kraft Heinz, Mondelez, Pepsico o CocaCola, van tancar el 2022 amb millors números que l'any anterior, tant en facturació com beneficis, que els han permès millorar també els dividends que paguen als seus accionistes.

De cara a aquest 2023, moltes de les principals multinacionals de l'alimentació ja han anunciat que continuaran apujant preus, perquè encara s'ha de repercutir una part de l'encariment dels costos. 


Els petits fabricants, "pressionats" per les cadenes de supermercats

En canvi, "els petits fabricants s'han vist pressionats per les cadenes de supermercats, que no els han permès apujar massa els preus, tenint en compte que la distribució ja treballa amb marges molt ajustats, d'entre el 2 i 3%, i en un sector de molta competència", explica Cristian Castillo, professor de logística i operacions de la Universitat Oberta de Catalunya. 

Un exemple de petit fabricant és Anxoves de l'Escala. Amb el preu de les matèries primeres disparat, aquesta empresa que elabora anxoves en conserva ha reduït marges de benefici intentant no repercutir tota la pressió dels costos.  

El preu de les matèries primeres està disparat (CCMA)

Enric Fanlo, gerent d'Anxoves de l'Escala, detalla l'increment de costos: l'oli d'oliva ens ha pujat el 2022 un 53%, el vidre un 47%, l'alumini un 23%, l'energia un 70% i el transport un 20%. Hem intentat repercutir només la meitat dels costos al producte final. No fer-ho, podia posar en perill la viabilitat de l'empresa i els llocs de treball, assegura Fanlo.


"Un esforç per contenir preus"

L'empresa B-Grup distribueix més de 7.000 referències entre els seus clients, principalment d'hostaleria. Entre aquestes referències, hi ha Anxoves l'Escala. Tots els proveïdors els han apujat preus.

Roger Bassa, cap de vendes de B Grup Barcelona, explica que "no han pogut repercutir tots els increments de preus als clients, hotels, restaurants, i s'ho han reduït del marge".

La patronal dels fabricants AECOC insisteix que estan fent un esforç per contenir preus. Expliquen que els costos agraris s'han enfilat un 45%, mentre que la cistella de la compra ha pujat un 16,6%.

Els fabricants apunten que, amb una climatologia adversa i algunes matèries primeres encara tensionades, aquest 2023 continuaran apujant preus.

ARXIVAT A:
Alimentació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut