Barcelona

L'Adif ajorna l'adjudicació de les obres del túnel de l'AVE que ha de passar pel centre de Barcelona

El gestor d'infraestructures Adif ha decidit ajornar l'adjudicació del túnel del tren de gran velocitat que ha de travessar el centre de Barcelona per l'Eixample. La companyia, que depén del Ministeri de Foment, ha confirmat que el consell d'administració ha retirat de l'ordre del dia l'adjudicació d'aquesta polèmica obra prevista i probablement la decisió es prendrà en la reunió vinent, el 30 de novembre. El traçat del túnel de l'AVE entre Sants i la Sagrera és un dels més controvertits de tota la línia Madrid-França, per l'afectació que podria suposar per a milers d'habitatges, a més d'edificis com la Sagrada Família o la Pedrera. L'Ajuntament veu amb bons ulls que s'ajorni l'adjudicació de l'obra.

Actualitzat
Els més de cinc quilòmetres de túnel que han de passar per sota dels carrers Provença, Diagonal i Mallorca han generat molta polèmica, fins i tot algunes entitats ho han portat als tribunals, perquè aquesta infraestructura passarà a prop d'edificis com la Sagrada Família o la Pedrera. El patronat de la Sagrada Família i la plataforma AVE pel Litoral han sol·licitat la suspensió cautelar de les obres mentre no es resolen els recursos sobre el traçat de la línia d'alta velocitat a la capital catalana.

Fins aquest dijous, l'Adif mantenia que el risc per als ciutadans era inexistent. De fet, l'ens gestor ja ha començat a inspeccionar els edificis per sota dels quals ha de passar el túnel: n'ha mirat 244 de 535.

La notícia de l'ajornament ha agafat per sorpresa l'Ajuntament de Barcelona, que ignorava la decisió. Tot i això ha estat molt ben rebuda "si el motiu ha estat garantir la seguretat dels ciutadans", ha explicat el quart tinent d'alcalde del consistori, Ramón García Bragado.

Diverses fonts havien apuntat la unió d'empreses Sacyr Vallermoso, el mateix grup que ha construït l'últim tram del TGV fins a Barcelona, com la possible guanyadora del concurs d'adjudicació. La decisió s'havia de prendre avui mateix, després d'haver-se presentat vuit constructores a concurs, entre les quals també hi havia OHL, la que executa les obres ara a Bellvitge.

L'obra està pressupostada en 246 milions d'euros i té un termini d'execució de 32 mesos, que podrien començar a comptar a principis de l'any que ve, quan està previst que s'iniciïn els treballs preliminars de la galeria. Caldrà gairebé un any perquè estigui a punt la tuneladora que ha de foradar gran part del túnel des de la Sagrera fins a Sants.
Anar al contingut