Barcelona

L'acord de "cels oberts" liberalitza els vols entre Europa i els Estats Units

Qualsevol companyia aèria ja pot fer vols entre Europa i els Estats Units lliurement. Ha entrat en vigor l'acord de "cels oberts" que permet que qualsevol aerolínia pugui operar vols directes transoceànics entre les dues bandes de l'Atlàntic. Es tracta d'un acord sense precedents entre els Estats Units i la UE que pot derivar en un esclat del nombre de passatgers. L'augment de la competència fa esperar una rebaixa de preus i un augment de fins a 25 milions de passatgers.

Actualitzat
Pactes vigents des de la Segona Guerra Mundial limitaven el trànsit entre Europa i els Estats Units, de manera que les companyies aèries havien de volar sempre des del seu país d'origen. Ara s'ha acabat. Això vol dir més competència, més rutes i, en teoria, preus més baixos.

A partir d'ara, qualsevol companyia aèria europea podrà volar als Estats Units des de l'aeroport que vulgui, i sense escales. És l'anomenat acord de "cels oberts", que permetrà volar des de Barcelona a Nova York amb Air France o Lufthansa, sense haver de passar primer per París o Frankfurt. La Unió Europea confia que hi haurà més competència, i de retruc, tarifes més baixes.

Es preveuen 25 milions més de passatgers gràcies a l'acord, ja que els preus dels vols entre Europa i els Estats Units seran probablement més accessibles. La Comissió Europea preveu que, gràcies a l'augment de la competència, els preus caiguin i es generi un benefici per als consumidors de 12.000 milions d'euros durant els cinc anys vinents. En el mateix període, es crearan 80.000 llocs de treball.

El repte de Londres

Malgrat els preus del petroli, fins i tot companyies de baix cost com Ryanair es plantegen fer vols als Estats Units amb preus inferiors als actuals. Una tàctica que s'emmarca en la guerra comercial que s'ha obert al Regne Unit, on el pacte de "cels oberts" canvia radicalment el panorama. Fins ara, el principal aeroport europeu, el de Heathrow, a Londres, era gairebé d'ús exclusiu de British Airways per als vols cap als Estats Units. Només Virgin i dues companyies nord-americanes hi tenien accés. Ara, tothom hi podrà programar vols.

Per incrementar-ne la capacitat, s'ha inaugurat aquesta setmana una nova terminal, la T5, la construcció coberta més gran del Regne Unit, equivalent a 50 camps de futbol. Com va passar a Barajas amb la T4, problemes informàtics amb la facturació i les maletes han provocat retards i crítiques contra British Airways i contra l'empresa gestora de l'aeroport, l'espanyola Ferrovial.

Quinze vols setmanals

El nou acord entre Brussel·les i Washington permetrà quinze nous vols setmanals entre Espanya i els Estats Units. Aquestes noves connexions les operaran Iberia, American Airlines, Continental Airlines i Delta. Falta veure si algun d'aquest vols anirà a parar a l'aeroport del Part. En principi, l'acord de "cels oberts" també obre les portes perquè les companyies que ho vulguin puguin fer vols directes des de l'aeroport de Barcelona cap als Estats Units.
Anar al contingut