Creu Roja és una de les entitats que atén persones en situació de vulnerabilitat (Europa Press)
Creu Roja és una de les entitats que atén persones en situació de vulnerabilitat (Europa Press)

Gairebé 2 milions de persones vulnerables, ateses per les entitats socials l'any passat

Gent gran, persones amb discapacitat, infants i persones en situació de pobresa o exclusió són els principals col·lectius atesos, segons detalla el Baròmetre de la Taula del Tercer Sector

Actualitzat

Les entitats socials catalanes van atendre 1,9 milions de persones en situació o risc d'exclusió social l'any passat. Aquesta xifra suposa 350.000 persones més que les que van atendre l'any 2017, quan es va publicar per última vegada aquesta dada específica.

A més, durant aquest 2023, el 63% de les entitats que participen en el baròmetre preveuen incrementar el nombre de persones ateses l'any passat.

La Taula d'Entitats del Tercer Sector, que agrupa 35 federacions i grans organitzacions que representen més de 3.000 entitats que treballen per erradicar la pobresa, l'exclusió i les desigualtats, ha presentat aquest dimarts el nou Baròmetre del Tercer Sector Social de Catalunya, que vol ser una radiografia sobre la realitat del sector.

Aquesta edició del Baròmetre quantifica per primera vegada el nombre d'atencions que fan les entitats socials catalanes a persones en situació de vulnerabilitat. En total, l'any passat es van fer 3.183.280 atencions.

Una voluntària d'Arrels Fundació parla amb una persona sense llar a Barcelona
Una voluntària d'Arrels Fundació parla amb una persona sense llar a Barcelona (Europa Press / David Zorrakino)

El perfil de les persones ateses

Els principals col·lectius que atenen les entitats socials catalanes són gent gran, persones amb discapacitat, infants i persones en situació de pobresa i exclusió. Dues de cada tres persones ateses pel tercer sector social són d'alguns d'aquests col·lectius.

El 54% de les persones ateses són dones, el 46% són homes i l'1% són persones no binàries. En relació amb l'edat, el 40% tenen entre 30 i 64 anys, el 26% són infants i adolescents fins als 17 anys, un 19% són gent gran de més de 65 anys i un 15% són joves de 18 a 29 anys.

Pel que fa als àmbits d'actuació de les entitats del Tercer Sector, els principals són l'educació en el lleure i els serveis educatius (20%), la cultura (18%), l'atenció psicosocial i rehabilitació (14%) i la cobertura de necessitats bàsiques (9%).

Una treballadora de la Creu Roja juga amb infants
Una treballadora de la Creu Roja juga amb infants (Europa Press)

Els reptes a curt termini

En l'actual escenari de crisi, les entitats participants en el baròmetre detecten un augment de les necessitats socials. Això es tradueix en un augment de les persones que necessiten suports per cobrir necessitats bàsiques; més dificultats per accedir a l'habitatge i més pobresa infantil i juvenil (agreujada per la inflació i el preu de l'energia); un increment de la solitud no desitjada, especialment entre les persones grans; i més malestar emocional i psicològic entre les persones joves.

Pel que fa a l'atenció social, assenyalen que el primer repte és aconseguir que creixin el nombre d'equipaments i recursos disponibles, seguit d'una simplificació de les gestions amb les administracions i avançar cap a la integració de l'atenció social i sanitària.

Des d'un punt de vista de la gestió interna, un 75% de les entitats asseguren que cal buscar noves formes de finançament i un 69% indiquen que és necessari millorar la interlocució i el treball entre entitats socials i administracions públiques.

 

ARXIVAT A:
Pobresa
Anar al contingut