Dubtes i inquietuds entre mestres i professors per l'inici de curs més complicat

Els docents han tornat aquest dimarts als centres per preparar un curs marcat per la covid, després de mig any sense classes presencials

RedaccióActualitzat

Ganes de tornar i il·lusió però, també, molts dubtes i inquietut per com anirà el curs. Amb aquests sentiments ambivalents i molts nervis milers de mestres i professors han sabut aquest 1 de setembre com s'organitzarà aquest curs la seva escola o institut.

Alguns, no tots, tindran reforços per poder aprimar les ràtios a les aules, i hauran de reinventar els espais dels centres per mantenir la distància.

També s'ocuparan d'atendre les necessitats dels alumnes després de mesos sense escola, a més de vetllar pel bon ús de les mascaretes i les altres mesures d'higiene.


Mesures sanitàries

Entre les línies genèriques a seguir pels centres escolars hi ha la de mantenir grups estables, "bombolles de convivència", per poder saber qui ha estat amb qui en tot moment en cas de contagi. Han de ser tan reduïts com sigui possibles, tot i que, a secundària no es parla de ràtios.

L'ús de la mascareta serà obligatori a secundària, a partir de 12 anys, i a primària a partir dels 6 anys en el cas que el risc de contagi a la zona sigui alt.
 

S'haurà de prendre la temperatura cada dia a tothom, un control que cada centre haurà d'organitzar d'acord amb les seves característiques.

La circulació de persones dins dels centres educatius s'organitzarà per evitar aglomeracions i excessius encreuaments que puguin facilitar els contagis. Això es vol fer amb moviments esglaonats i l'augment de torns als patis i als menjadors.

Es preveuen cribratges massius a la comunitat educativa, amb els quals es vol arribar a fer 500.000 tests en dos mesos, del 15 de setembre al 15 de novembre.

Hi haurà un responsable d'atenció primària que vincularà el centre educatiu i el CAP per controlar la situació epidemiològica.

Cada escola i cada institut ha d'adaptar totes aquestes mesures a les seves característiques i aquest dimarts la majoria ja ho han explicat als seus equips de docents.
 

Classe buida a l'escola La Portalada d'Altafulla (CCMA)


Desdoblament de grups

A l'escola de primària La Portalada d'Altafulla, al Tarragonès, amb més de 400 alumnes en dues línies, s'han pogut desdoblar els grups sense necessitar espais fora de l'edifici. Això els garanteix menys mobilitat, menys exposició al contagi i menys problemes per les famílies per portar els fills a l'escola.

Hi haurà entre 3 i 4 portes d'accés. Han adaptat 8 espais com la sala de professors on hi haurà un grup de P4. També utilitzaran l'aula d'idiomes i l'aula d'informàtica, entre altres.

Fins al dia 14 els professors només aniran al centre a fer feina necessàriament presencial, com preparar les aules, però les reunions seran virtuals. Durant el curs les reunions amb els pares també seran virtuals.
 

Reunió de professors a l'escola Joaquim Ruyra de l'Hospitalet de Llobregat (ccma)


Ràtios més baixes

L'escola Joaquim Ruyra, de l'Hospitalet de Llobregat, és de màxima complexitat. És al municipi més densament poblat d'Europa i està en zona vermella de Covid.

Afronten aquest curs amb incorporacions de mestres ja previstes i tres docents de reforç nous per la Covid que arribaran els pròxims dies.
Amb aquests recursos i reconvertint especialistes en tutors podran abaixar les ràtios a 22 alumnes per aula.

Des d'aquest dimarts, han començat a moure mobiliari i a reubicar aules per repartir els alumnes i habilitar els nous espais per a aquest curs.

Com per exemple l'aula de música, on en qüestió de minuts han tret instruments i material específic i ja hi han col·locat taules per posar-hi un grup classe.
 

Institut La Serreta de Rubí (CCMA)


Cinc professors per trimestre

A l'Institut La Serreta de Rubí, al Vallès Occidental, han pogut passar de quatre línies per nivell a 6 grup per curs per abaixar ràtios. Disposaran d'espais alternatius dins del mateix institut. Fins i tot, al patí hi haurà parcel·les d'esbarjo pels alumnes de diferents grups.

En aquest centre faran avaluacions trimestrals i en aquest temps el grup estable es relacionarà només amb cinc professors.

Les cadires aniran amb el nom i el grup a què pertany la taula i la cadira, de manera que, si hi ha contagi, sigui més fàcil seguir-ne la traçabilitat.
 

Entrada de l'Institut Josep Vallverdú (CCMA)


Al transport escolar, tots junts

La situació és diferent als centres educatius de municipis menys poblats. Instituts comarcals com el Josep Vallverdú, de les Borges Blanques, han organitzat els espais del centre per evitar al màxim el contacte entre els alumnes. Tenen prou espai i professorat per fer grups-classe estancs.

El que no podran evitar és que els alumnes dels diferents pobles de la comarca que hi estudien, uns 300, es barregin durant l'anada i vinguda al centre. Com fins ara, el trasllat es farà en autocar escolar, això sí, amb mascareta.
 

Els mestres i professors habiliten les zones on s'instal·laran els "grups bombolla"


Tot plegat convertirà el 14 de setembre en l'arrencada més complicada per al món educatiu. Un curs que començarà després de mig any sense classes presencials i amb molta incertesa per com es vehicularan els imprevistos sanitaris que puguin sorgir. Docents i famílies afronten amb preocupació els brots o la reorganització dels grups de treball.
 

 

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut