Vehicles passant pel peatge de Vallcarca-Sitges de la C-32
Brussel·les confirma que Espanya s'ha compromès a fer tornar els peatges

Brussel·les recorda al govern espanyol que es va comprometre a recuperar els peatges

La Comissió Europea ha confirmat que el Pla de Recuperació espanyol inclou la recuperació dels peatges sota la premissa de "qui contamina paga"

Actualitzat

Revés de Brussel·les al govern espanyol en plena campanya electoral. La Comissió Europea ha dit aquest dijous que l'estat espanyol s'havia compromès a recuperar els peatges a les carreteres, i desmenteix així les paraules del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i la ministra de Transports, Raquel Sánchez.

La portaveu econòmica de la Comissió, Veerle Nuyts, ha confirmat que el pla de recuperació espanyol aprovat per Brussel·les inclou la introducció d'un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres. Segons Nuyts, s'aplicarà a partir del 2024 sota el principi de "qui contamina paga".

Polèmica en campanya

Ja ho va anunciar el director de la Direcció General de Trànsit, Pere Navarro, en una entrevista a "Els Matins" de TV3, que quan la campanya no havia ni arribat a l'equador va donar per fet que al llarg de l'any s'acabarien les autopistes gratuïtes.

Vehicles passant pel peatge de Vallcarca-Sitges de la C-32
Brussel·les confirma que Espanya s'ha compromès a fer tornar els peatges (CCMA)

Pere Navarro va corregir les seves paraules, però la possible implantació d'un sistema de pagament a les autopistes i autovies va entrar igualment de ple en la campanya de les eleccions general del 23 de juliol en el cara a cara entre els candidats del PSOE i el PP, Pedro Sánchez i Alberto Nuñez Feijóo.

Feijóo va acusar el president del govern espanyol de voler implantar peatges "a totes les autovies d'Espanya", però va ser desmentit al mateix programa televisiu per Sánchez i més tard per la ministra de Transports. Per això, les paraules ara de la portaveu econòmica de la Comissió Europea contradiuen i deixen en evidència les paraules dels socialistes.

El pla de recuperació postpandèmia inclou el compromís dels governs de la Unió Europea a canvi de rebre subvencions, que en el cas espanyol pugen fins a 8.000 milions d'euros.

Tot i això, el pla també preveu reduir la subvenció si no es compleixen tots els compromisos. Per tant, sigui quin sigui el model de pagament a les carreteres, no es podrà frenar si no hi ha una nova negociació amb Brussel·les.

El pla del govern espanyol

El pla que va presentar el govern espanyol a Brussel·les, el maig del 2021, a canvi de rebre ajudes europees, ja plantejava generalitzar els peatges a autovies i autopistes a partir de l'any 2024.

Més endavant, el juny del 2021, les autoritats europees van aprovar el pla, que donava més detalls. En concret, en la Reforma 2 (C1.R2), el govern espanyol es fixava un calendari per aprovar la llei, que inclouria, "com a mínim", la creació d'un mecanisme de pagament per l'ús de les carreteres de l'Estat, que començarà a funcionar a partir del 2024, d'acord amb el principi de "qui contamina paga".

L'expressió "qui contamina paga" l'utilitza Brussel·les per insistir en la idea que les activitats contaminants han de ser penalitzades, de manera que hi hagi incentius econòmics clars per reduir els gasos d'efecte hivernacle.

 

ARXIVAT A:
PPPSOEComissió EuropeaEleccions Generals 2023 - 23J
Anar al contingut