Fins a 9 euros l'hora: entitats de prevenció del suïcidi reclamen que el 061 sigui gratis

El nou conseller de Salut demana la gratuïtat de la línia al Ministeri de Sanitat, però no concreta cap pla per subvencionar el 061 mentre no arriba un canvi estatal

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Ferran Moreno

Periodista de TV3 especialitzat en desigualtats i drets humans

@FerranMorenoG
Actualitzat

Trucar al 061 en cas de tenir pensaments suïcides pot ser car. No són trucades curtes; de mitjana --segons Salut-- duren mitja hora. A principis d'estiu, el Departament el va presentar com un número de prevenció del suïcidi. El que no va dir, però, és que continuava sent de pagament.

Ara, les entitats de prevenció del suïcidi han fet una carta al conseller per demanar que la línia sigui gratuïta, com sí que ho són els telèfons de l'Ajuntament de Barcelona (900 925 555) i el del Ministeri de Sanitat (024).

"Ens disgusta profundament que no s'hagi considerat la gratuïtat del 061", diu Carles Alastuey, vicepresident de l'entitat Després del Suïcidi - Associació de Supervivents. "Especialment, quan el mateix president de la Generalitat va declarar que les qüestions relacionades amb la salut mental eren una prioritat estratègica del mandat", afegeix.

Hi coincideix Joan Roa Natividad, psicòleg i membre de l'Associació Prevenció Suïcidi i Atenció Supervivent. "Al final, les línies de suport telefònic per a la prevenció del suïcidi són una recomanació de l'OMS i una estratègia molt important. Ens ha sorprès que la línia telefònica sigui de pagament", assegura.


Fins a 9 euros l'hora segons l'operadora

El cost de trucar al 061, sigui pel tema que sigui, varia segons l'operadora del client. I les xifres canvien molt entre unes i altres, perquè el cost del minutatge és diferent.

Si la companyia del número que truca al 061 és Más Móvil o Yoigo, el preu del minut ronda els 15 cèntims, i l'hora suma una xifra propera als 9 euros. Amb Parlem, Vodafone o Jazztel el cost és de 12 cèntims el minut, de manera que l'hora sortiria a més de 7 euros.

Orange, Movistar o Pepephone són companyies que no cobren el minutatge, només l'establiment de trucada. Així, la conversa amb el 061, duri el que duri, es manté entre els 15 o els 24 cèntims.
 

 

Aquestes xifres es poden consultar a les pàgines de cadascuna de les operadores de telefonia, en els apartats de tarifació dels números especials, i poden tenir alguna variació si la trucada es fa des d'un fix.

Movistar, per exemple, cobra 0,0139 cèntims el minut, de dilluns a divendres, de 08.00 a 18.00, si es truca des d'un telèfon fix. Vodafone, per la seva banda, també augmenta el preu del minutatge si la trucada es fa, en aquest cas, amb una línia de prepagament.

"Ens podríem trobar amb alguna situació de persones que truquin amb telèfons de prepagament i que els suposés un cost tan elevat que es quedessin sense saldo en aquell mateix moment", assenyala Carles Alastuey.

Joan Roa descriu que alguns càrrecs del Departament de Salut encarregats de la prevenció al suïcidi no sabien que el 061 era de pagament. "Fins i tot persones que estaven darrere del disseny del PLAPRESC --el Pla de Prevenció al Suïcidi de Catalunya 2021-2025-- també desconeixien que el servei tenia un cost".

Un número que va ser gratuït només uns mesos del 2020

En el primer estat d'alarma, del març al juny del 2020, el govern espanyol va signar un acord amb les operadores perquè assumissin elles el cost de les trucades.

La Generalitat va voler ampliar la mesura fins al juny del 2021 signant convenis amb les companyies. La idea era subvencionar aquelles que es comprometessin a no repercutir el cost del servei als seus clients, i aquelles que l'haguessin cobrat però que compensessin els clients en facturacions posteriors.

Parlem Telecom, però, explica a TV3 que no ha arribat a cobrar mai cap quantitat de la Generalitat. De fet, el conveni mai es va acabar de posar damunt de la taula i no el van signar.

Fonts de la companyia diuen que fins a aquest agost han retornat als clients el cost de les trucades al 061 si el reclamaven. Però que ara ho han deixat de fer perquè el Departament de Salut ja ha indicat a la seva pàgina web que el telèfon és de pagament.


Sense voluntat política de fer canvis al 061

Com a número especial, la competència per fer canvis en el telèfon recau en el Ministeri d'Economia i en la Secretaria Estatal de Telecomunicacions. Des d'aquest organisme, però, no concreten cap pla per fer canvis al 061.

De fet, expliquen que en cas de fer un canvi en la normativa, serien les comunitats autònomes qui haurien de fer-se càrrec dels costos de la línia. "A dia d'avui no sembla possible el consens per canviar el règim del 061", apunten des de la Secretaria Estatal de Telecomunicacions.

Per la seva banda, des del Departament de Salut diuen que és una qüestió competencial de l'Administració General de l'Estat i que en diverses ocasions i de diverses maneres han sol·licitat la gratuïtat del 061. Després de la petició de les entitats, asseguren que han enviat una carta a la ministra de Sanitat i a la Secretaria Estatal de Telecomunicacions.

Ni Salut ni el Departament d'Economia concreten com han sigut les converses fins al moment: a qui ho han demanat, com, quan, quantes vegades o els impediments que s'han trobat. Tampoc apunten cap proposta de subvencionar la línia mentre no arriba un canvi estatal.

A la vegada, sobre el total de quant paguen els catalans a l'any amb trucades al 061, les dues administracions s'espolsen la responsabilitat de calcular la xifra.

Si bé la Comissió Nacional del Mercat i la Competència calcula el cost dels números especials que depenen directament de l'Estat, amb el 061 admet que no té cap càlcul fet, ja que la gestió depèn de les comunitats autònomes.

Sí que saben, en canvi, que per les línies 902, també números especials, els espanyols van pagar 98 milions d'euros el 2019. Però ni la CNMC, ni el Ministeri d'Economia ni la Generalitat saben quant han pagat els catalans en trucades al 061.

En dues peticions de transparència a totes dues administracions, les respostes són creuades: la Generalitat contesta que adrecem la consulta al Ministeri de Sanitat, mentre que el govern espanyol respon que fem la petició a la Generalitat.

Una línia molt sol·licitada

Des que la Generalitat va començar a publicitar el 061 com a línia de prevenció del suïcidi, s'han rebut 3.913 trucades "amb contingut autolític". Són trucades amb consultes de casos d'autolesions, i Salut no detalla quantes d'aquestes han pogut concretar-se en ideació o temptativa de suïcidi.

 

Sigui com sigui, són trucades del 20 de juny al 16 d'octubre d'aquest any i que fan una mitjana de 30 trucades al dia.

El Codi Risc Suïcidi, el programa de la Generalitat que computa conductes suïcides --ideacions de suïcidi verbalitzades i versemblants o bé directament intents-- ha arribat a nivells rècord els últims mesos.

El 2021 se'n van computar 6.527 casos, un 52% més que l'any anterior. I aquest 2022 es manté la mateixa tònica, amb 2.986 casos registrats de gener a maig. "Les persones truquen per una necessitat assistencial de risc vital", diu Joan Roa. "Que aquesta línia tingui un cost és realment preocupant", conclou.

 

ARXIVAT A:
SalutSalut Mental
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut