La maleta va haver de viatjar a la bodega perquè no cabia a la zona de passatgers
La maleta va haver de viatjar a la bodega perquè no cabia a la zona de passatgers (iStock/Chalabala)

Iberia, condemnada a pagar 17.500 euros per haver perdut una maleta de mà

La sentència, que pot ser recorreguda, inclou la indemnització més alta que hi ha hagut a Espanya per aquesta causa

Sílvia MateuActualitzat

Un passatger d'un avió que sortia de Berlín es va trobar que l'aparell anava ple i no hi havia lloc per a la seva maleta de mà. El personal de la companyia, Iberia, el va obligar a deixar l'equipatge a la bodega, però, quan va arribar a Madrid, la maleta no va aparèixer.

La pèrdua li pot sortir cara a la companyia, perquè un jutjat mercantil de Madrid reconeix danys materials i morals i condemna Iberia a pagar 17.500 euros al passatger. La sentència, que ha avançat El Confidencial i a la qual ha tingut accés TV3, preveu la indemnització més alta atorgada fins ara a Espanya. Ha portat el cas el despatx d'advocats Olympe:

 

Què hi duia a la maleta?

L'home no va declarar el contingut de la maleta, però el jutge es creu el seu testimoni. Portava un equip de gravació valorat en més de 9.000 euros, que utilitzava per elaborar continguts pel seu compte de YouTube. També hi havia vídeos professionals amb concerts de piano i partitures que havia compost.

El jutjat accepta com a proves els tiquets de compra dels aparells que va aportar el demandant i el testimoni de la seva dona, que va declarar que l'equip anava a la maleta perduda. El jutge també va valorar els vídeos de YouTube en què el demandant sortia amb els dispositius extraviats.

Com cita la sentència, el Conveni de Mont-real sobre les regles de transport internacional preveu indemnitzacions de 1.500 euros en cas de destrucció, pèrdua, avaria o retard, si no hi ha una declaració especial. Però el jutge considera que depèn de cada cas i cita una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea del juliol del 2020 que fixava que les indemnitzacions "no tenen caràcter automàtic".


Què volia el demandant?

L'home va anar als tribunals i va demanar una compensació de més de 20.000 euros.

A més de la pèrdua econòmica, hi comptava el valor sentimental de molts articles extraviats, com les partitures, que eren irreemplaçables. I hi afegia un "lucre cessant" de 2.500 euros, és a dir, els guanys que deixava de tenir perquè li havien perdut el material audiovisual. 

El jutge no accepta aquest últim càlcul i deixa la indemnització en 17.500 euros.

Iberia pot presentar recurs d'apel·lació i ho haurà de decidir l'Audiència Provincial de Madrid.

 

ARXIVAT A:
JudicialAeroports
Anar al contingut