Barcelona

La Generalitat preveu aplicar descomptes en alguns peatges als cotxes que vagin més plens

Gairebé cinc milions de persones viuen i es desplacen per la regió metropolitana de Barcelona. Dos de cada tres que van a la feina en transport, trien el cotxe. Aquest model és insostenible i, per aquest motiu, la Generalitat ha donat llum verda a un pla per capgirar aquesta tendència i aconseguir que els ciutadans utilitzin el transport públic, almenys en la mateixa proporció que el privat. Augmentar un 37% la xarxa ferroviària i mantenir els peatges perquè la gent faci un ús més racional del cotxe són algunes de les propostes del projecte. Els peatges, a més, serviran per promoure que els vehicles vagin plens a partir de bonificacions i castigaran els conductors que viatgin sols.

Actualitzat
Per motivar els ciutadans a deixar el cotxe, es doblaran les places en aparcaments dissuasius a prop d'estacions d'autobús i de tren. En concret, es passarà de 10.000 a 21.000 places. També s'incrementarà la quantitat d'autobusos que connecten la capital catalana amb altres poblacions de la regió metropolitana. Pel que fa al tren, s'aposta per millorar la freqüència a la xarxa de Renfe i incrementar la de Ferrocarrils de la Generalitat. I per frenar l'ús del cotxe, planteja que els peatges, a banda de mantenir-se, penalitzin la baixa ocupació de vehicles. Així, aquells conductors que viatgin sols pagaran més i els vehicles plens rebran bonificacions. De moment, però, s'està estudiant el mecanisme a través del qual es demostrarà l'ocupació de cada cotxe.

Un altre punt serà coordinar el desenvolupament urbanístic i els nous projectes amb plans de mobilitat per assegurar-hi l'accés amb transport públic. Un dels punts negres pel que fa a connexions són els grans centres logístics, com la Zona Franca o el CIM Vallès. Els camions moltes vegades dificulten la fluïdesa del trànsit. El pla de la Generalitat proposa construir vuit nous aparcaments de camions i impulsar el transport de mercaderies per tren, a més de potenciar el transport en horaris nocturns.

El govern català s'ha imposat com a repte el 2012 perquè l'ús del transport públic equipari al del cotxe amb un pressupost de 200 milions d'euros. Un cop el projecte es desplegui a l'àrea metropolitana de Barcelona, s'estendrà a altres zones de Catalunya.
Anar al contingut