"SCIENCE"

Dos equips científics desxifren el mapa genètic de l'arròs

Dos equips de científics, un de xinesos i un de nord-americans, han aconseguit desxifrar el mapa genètic de l'arròs. Aquest descobriment tindrà beneficis diretes per a la humanitat.

Dos equips científics diferents, un de la Xina i un dels Estats Units, han presentat a la revista "Science" la cadena genètica de l'arròs desxifrada. De fet, aquest genoma és el primer que es pot traduir que tindrà beneficis directes per a la humanitat, perquè pot ajudar a pal·liar la fam al món. A partir d'ara es pot treballar per aconseguir varietats d'arròs més nutritives i de fàcil conreu. Oberta aquesta via, ara es vol desxifrar també el genoma del blat i altres cereals bàsics en moltes alimentacions. L'ARRÒS TÉ MÉS GENS QUE L'HOME La planta de l'arròs té entre 46.000 i 55.000 gens, mentre que l'home en té uns 30.000. El físic canadenc Gane Ka-Shu Wong ha assegurat que, en un principi, aquesta dada el va decebre, però després va considerar que plantes com l'arròs utilitzen els seus gens de forma menys eficient que els animals. Una possible explicació del menor nombre de gens en l'ésser humà és que el cos fa múltiples combinacions i utilitza proteïnes controlades pels gens en diverses i creatives formes. L'arròs, aliment bàsic per a la meitat de la població mundial, és la segona planta que s'aconsegueix sequenciar. L'altre, la primera, és l'Arabidopsis, una arrel relacionada amb la mostassa i molt estudiada pels laboratoris.