Visitar l'interior de l'avió abans de viatjar per reduir l'angoixa d'infants amb autisme

Vueling ha elaborat una guia adreçada a famílies amb infants amb autisme amb consells a l'hora de viatjar

Enllaç a altres textos de l'autor Mireia Rom Salvador

Mireia Rom Salvador

Periodista de la secció de Societat de TV3

@mireiarom

Conèixer les fases d'un vol o quin soroll fan els avions ajuda les persones amb trastorns de l'espectre autista (TEA) a sentir-se més segures i a gestionar les emocions.

Les esperes per embarcar a un avió o no saber amb antelació quant durarà el vol o quin soroll fa quan s'enlaira poden generar angoixa a les persones amb TEA a l'hora de viatjar.

Amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació de l'Autisme, que s'ha commemorat aquesta setmana, una trentena d'alumnes d'entre 13 i 17 anys de l'escola d'educació especial Can Rigol del Prat de Llobregat han visitat per dins un avió i han pogut fer preguntes a la tripulació.

El centre està situat a pocs minuts de l'aeroport Josep Tarradellas, però molts estudiants no han volat mai.


L'anticipació és clau per reduir l'angoixa

"Abans de viatjar, és molt important que sàpiguen on van, com és l'espai, quin soroll fa… Avançar tot això els genera molta tranquil·litat", explica Pilar García, mare d'un dels alumnes i directora de l'associació ISTEA, una de les impulsores de la iniciativa.

El seu fill, el Diego, té 13 anys i no ha viatjat mai en avió, però ella considera que "l'experiència que ha viscut és un pont per fer-ho en breu".

Un pilot i una tripulant de cabina han acompanyat els alumnes des de l'escola fins a l'aeroport. Allà han pujat a un avió i han fet una simulació dels minuts abans de l'enlairament.

Els han explicat com funciona una aeronau, quines són les fases de vol i quines mesures de seguretat cal seguir. Fins i tot, han pogut seure al lloc del comandant.

Alumnes de l'escola d'educació especial Can Rigol han fet una simulació dels minuts abans de l'enlairament (3Cat)

L'objectiu de la visita és que els estudiants es familiaritzin amb el que es trobaran si agafen un avió per tal que se sentin més segurs.

L'anticipació, asseguren famílies i professionals, és clau per ajudar les persones amb autisme a reduir l'angoixa i a gestionar les emocions davant d'experiències noves que poden comportar moments de tensió.
 

Una guia per a famílies i pautes per a la tripulació

De la mà de professionals especialitzats de la Fundació Lovaas, Vueling ha elaborat una guia adreçada a famílies amb infants amb autisme amb consells a l'hora de viatjar i una infografia del recorregut que es fa des de l'arribada a l'aeroport fins que es puja a l'avió.

Entre les principals recomanacions, hi ha familiaritzar-se amb l'experiència de volar (amb vídeos o llibres, per exemple), arribar amb temps a l'aeroport per evitar les presses i comunicar les necessitats de l'infant a la tripulació perquè l'experiència sigui tan positiva com sigui possible.

A més, les persones amb autisme poden demanar ser els primers o els últims a embarcar a l'avió per evitar aglomeracions i rebaixar l'estrès.

L'aerolínia també ha difós unes indicacions entre el personal de cabina per millorar l'atenció dels viatgers amb necessitats especials.

"Les tres pautes més importants són: anticipar-se i donar informació sobre què passarà en moments com les esperes, parlar amb la família sobre quines necessitats tenen i comunicar-se de manera més visual i gestual", resumeix María Vela Monserrate, tripulant de cabina.

Familiaritzar-se amb l'experiència de volar és clau per ajudar les persones amb autisme a reduir l'angoixa (3Cat)

 

ARXIVAT A:
SalutTransport públic
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut