Cartell que indica la zona de baixes emissions a Sant Cugat del Vallès
Les ZBE seran una realitat en set municipis de l'Arc Metropolità de Barcelona a partir de l'1 de gener del 2025

Nou grans ciutats metropolitanes plantegen una ZBE més flexible que topa amb la Generalitat

El govern es declara sorprès per la proposta comuna de diversos municipis, governats pel PSC i Junts, que es queixen que Acció Climàtica no té en compte la seva realitat territorial

RedaccióActualitzat

Front comú dels nou municipis de l'Arc Metropolità de Barcelona per implantar les zones de baixes emissions. Els municipis metropolitans de més de 50.000 habitants, que havien de tenir ZBE ja implantada des d'aquest gener, han presentat aquest dimarts la seva proposta per limitar les emissions.

Així ho han anunciat els alcaldes i alcaldesses de Granollers, Mataró, Mollet del Vallès, Rubí, Sabadell, Terrassa i Vilanova i la Geltrú, Martorell i Vilafranca del Penedès, que han coordinat esforços per fer-ho possible.

Aquestes limitacions estaran "adaptades a la realitat dels municipis" i seran més flexibles que les que s'apliquen a Barcelona, ja que, expliquen, aquests nuclis de població no tenen la freqüència i la connectivitat del transport públic de la capital catalana.

L'anunci arriba un dia després que la Generalitat els fes arribar una proposta per a la zona de ZBE que consideren "inviable".

El Departament d'Acció Climàtica, per la seva banda, ha qualificat l'anunci de "sorpresa màxima" i ha acusat els alcaldes i alcaldesses d'"aprofitar políticament una cosa en què es porta treballant des de fa tres anys". Set d'aquests municipis estan governats del PSC, a excepció de Martorell, on governa Junts, i de Terrassa, on governa l'exsocialista Jordi Ballart.

Com funcionaran i quan s'aplicaran les ZBE

Les ZBE seran una realitat a partir de l'1 de gener del 2025 en set dels nou municipis, amb les excepcions de Martorell i Vilafranca del Penedès, que tenen menys de 50.000 habitants i les posaran en funcionament un any després.

Les limitacions afectaran només determinades zones d'aquests municipis. En un inici, aquest àmbit geogràfic estarà delimitat pels espais cèntrics de les ciutats.

Un cop estiguin totalment implantades, les ZBE funcionaran tots els dies laborables, de dilluns a divendres. L'horari serà de 7.00 a 20.00 i, durant aquestes franges de temps, els vehicles sense l'etiqueta ambiental Zero, Eco, B o C no podran accedir al perímetre establert.

La regulació de les ZBE es portarà a terme entre el segon semestre del 2023 i el segon semestre del 2024. Les restriccions en episodis declarats de contaminació ambiental començaran durant el 2024, i el gener del 2025 les restriccions passaran a ser permanents.

El maig del 2025 començaran a implantar-se sancions, tot i que els ajuntaments encara no han concretat quins seran els imports.

Excepcions i moratòries

"Volem evitar que l'entrada en funcionament de la ZBE esdevingui un nou element de desigualtat social", afirmen els alcaldes i alcaldesses dels municipis de l'Arc. I és per això, doncs, que han previst tot un conjunt d'excepcions i de moratòries.

Els ajuntaments oferiran autoritzacions temporals i moratòries d'accés a vehicles de persones i famílies amb baixos nivells de renda, als vehicles de persones autònomes i treballadores a les quals els faltin com a màxim 5 anys per jubilar-se i als vehicles que siguin necessaris per a una determinada activitat professional.

S'inclouen en les excepcions els vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda o diagnosticades de malalties que requereixen tractaments mèdics.

A més, tots aquells ciutadans i ciutadanes empadronats en habitatges dins del perímetre de les zones de baixes emissions en el moment d'entrada en vigor de la normativa, hi podran accedir sense distintiu mentre mantinguin la residència.
 

Un anunci que xoca amb la Generalitat

Els alcaldes i alcaldesses de l'Arc Metropolità de Barcelona han explicat que la Generalitat, aquest dilluns mateix, va comunicar que estava preparant l'actualització del decret del pla de qualitat de l'aire i han assegurat que no n'estaven informats.

Consideren que aquest decret és molt restrictiu, que "no es té en compte el territori" i que és inviable per les particularitats tècniques que planteja.

"No podem restringir de forma indiscriminada l'accés dels veïns i veïnes als seus domicilis. Les decisions d'envergadura en la vida dels ciutadans s'han de consensuar, no es poden fer sense comptar amb el territori."

A més, per tal de poder garantir la implantació amb èxit d'aquestes ZBE, reclamen més inversió en transport públic "per articular la mobilitat a tota la Regió Metropolitana de Barcelona des d'una mirada del conjunt del territori".

"Cal oferir a la ciutadania l'alternativa d'una oferta de transport públic que connecti diferents municipis amb horaris i freqüències ajustades a les necessitats i demandes."

La Generalitat, per la seva banda, ha qualificat l'anunci de "sorpresa absoluta" i ha assegurat que "és essencial que s'apliquin les mateixes limitacions" a totes les ciutats on s'hagin d'implantar les ZBE.

Una mesura que no s'està aplicant

Ja fa nou mesos i mig que les zones de baixes emissions haurien de ser obligatòries en poblacions de més de 50.000 habitants, segons la llei del canvi climàtic i per mandat d'Europa. Però, actualment, només Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Cugat del Vallès ho compleixen.

Tarragona, Lleida, Girona i altres ciutats molt poblades com Mataró, Reus o Manresa segueixen sense aplicar aquestes limitacions. I d'altres, com Badalona, el quart municipi amb més habitants, ho endarrereixen.

L'Ajuntament assegura que ho té tot a punt per complir amb la normativa, però vol aplicar una moratòria de 3 anys, fins a l'1 de gener del 2027, per no haver de multar. Calculen que almenys un 50% dels veïns s'hauran de canviar el vehicle i creuen que, en el moment de crisi actual, no tothom se'l podrà renovar tan de pressa.

ARXIVAT A:
Medi ambientMeteorologia
Anar al contingut