Madrid

L'estructura i el material ignífug dels trens van evitar més danys en els atemptats de l'11-M

L'estructura dels trens i el material ignífug dels interiors dels vagons van ser determinants per evitar una catàstrofe més gran en els atemptats de l'11 de març a Madrid, segons es desprèn de tres informes remesos per Renfe a la comissió d'investigació, als quals ha tingut accés l'agència de notícies EFE. Els informes van ser elaborats a les cotxeres on es van dipositar els trens afectats per les companyies Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF), Alstom i Fainsa uns dies després de la matança a la capital de l'Estat.

Actualitzat
En els documents, complementats amb fotografies que mostren l'estat en què van quedar els vagons, s'afirma que les bombes van destrossar els seients i els laterals dels combois en un radi d'entre dos i tres metres. L'estudi de CAF destaca "el bon funcionament estructural" del tren i l'"adequat" de "les característiques ignífugues dels materials" de les cadires i els revestiments. L'informe assegura que si s'haguessin produït fums o foc durant els primers minuts, "la gravetat de l'accident podria haver estat molt més gran, a més de fer molt difícil el rescat". El text també destaca que les formes arrodonides dels seients van "servir perquè no hi haguessin cantons tallants" i que el "polièster reforçat amb fibra" va servir perquè els respatllers fessin "de pantalla" contra els impactes. També mencionen que "les proteccions elèctriques" van funcionar de forma correcta en no detectar-se cap curtcircuit. A l'informe d'Alstom es descriuen els danys soferts en el pis superior d'un dels trens que va esclatar a l'estació d'El Pozo. Explica que "el comportament davant el foc va ser molt bo, ja que no hi ha restes ni tan sols d'inici de foc", i, a l'igual que CAF, Alstom corrobora que, en cas d'haver-se iniciat un incendi, els danys haurien estat molt més grans. Per últim, Fainsa qualifica també d'"excel·lent" la resposta de les estructures i els seients amb capçals, que "han evitat els impactes sobre els passatgers de les restes de materials que va llançar l'ona expansiva". Aquest document també assenyala la importància del "magnífic comportament de reacció al foc dels seients i el vehicle en el seu conjunt", cosa que, a judici de l'empresa, va evitar mals més grans per inhalacions de fum i gasos.
Anar al contingut