Les galeries condueixen fins a les zones d'extracció, on treballa la maquinària pesant (CCMA)

Així és la mina de Súria: 900 m de profunditat i un accés tan llarg com el túnel del Cadí

A Cabanasses hi ha tres vies d'accés i galeries quilomètriques que porten fins a les zones on s'extreu la potassa

Actualitzat

Els tres geòlegs que han mort aquest dijous a Súria treballaven a la mina de potassa de Cabanasses, propietat d'ICL, i es trobaven a 695 metres de fondària, en una explotació on hi ha galeries entre uns 600 i uns 1.000 metres de profunditat. És, de fet, una de les mines més profundes d'Espanya.

Per arribar fins a baix hi ha dos pous amb skips --una espècie de muntacàrregues que són la via més habitual d'entrada per als treballadors--, i també una rampa subterrània de més de 5 quilòmetres de llargada, que va entrar en funcionament el juliol del 2021.

És tan llarga, doncs, com el túnel del Cadí, però amb un desnivell mitjà del 19% i puntes que arriben al 21%. L'obra va ser una de les més complexes a escala industrial de Catalunya, va trigar 9 anys a acabar-se i va ser clau per doblar l'extracció de potassa a Súria.

Ara mateix, la capacitat de producció de la mina és d'un milió de tones anuals.

La mina de Cabanasses té galeries quilomètriques per arribar fins a les zones d'extracció (ICL Iberia)

Un cop a baix, i a partir d'aquests tres accessos, comença una mina enorme, plena de galeries quilomètriques, que teixeix per sota terra els camins d'una ciutat subterrània amb les pujades i baixades que marquen els estrats geològics.

Des del punt d'accés fins a la zona on hi ha hagut l'accident hi hauria uns 8 o 9 quilòmetres, aproximadament.

Els túnels fan vuit metres d'ample i cinc d'alt, i els treballadors s'hi desplacen en vehicles totterreny que no surten mai d'allà. Un cop al final de les galeries arriben a les zones d'extracció, que és on hi ha la maquinària pesant que extreu la potassa, una sal rica en potassi.

Un dels tallers que hi ha sota terra a les instal·lacions de Cabanasses (ICL Iberia)
A més de galeries d'accés, a la mina també hi ha galeries auxiliars i zones de treball (CCMA)

Tal com ha explicat a TV3 la geòloga i extreballadora de la mina Judit Vinyes, es tracta d'una "ciutat fosca i negra", en què tothom circula "per les vies principals, que estan il·luminades, però quan vas a la galeria d'explotació hi ha zones on no hi ha tanta il·luminació".

"Només tens el frontal que portes al casc i no veus absolutament res", detalla Vinyes.

A Cabanasses hi ha galeries entre els 600 i els 1.000 metres de profunditat, aproximadament (ICL Iberia)

A les zones on s'extreu la potassa la maquinària avança dia rere dia i s'hi fa una avaluació constant per part d'experts en ventilació, mecànica de roques, planificació i també geòlegs, com era el cas de les tres víctimes mortals.

A la mina de Cabanasses hi treballen 740 persones i, en el moment dels fets, n'hi havia unes 200, que han estat evacuades.

Pla general d'un vehicle accedint a la rampa d'ICL a Súria. Imatge del 9 de juliol del 2021. (Horitzontal)
A la mina s'hi pot accedir a través d'una rampa que també permet l'extracció de la potassa (ACN)

La potassa d'aquesta zona s'explota des de fa un segle. A Cabanasses, concretament, les tasques per fer possible l'extracció van començar l'any 1954, i la mina va començar a produir el 1960.

L'empresa, ara anomenada ICL Iberia, també compta amb una explotació a Balsareny i Sallent, però ha decidit tancar-la i apostar per la mina de Súria.

El pas estava previst per al 2015 però la decisió definitiva no va arribar fins a l'any 2020, coincidint amb dos accidents mortals en molt pocs dies de diferència a la mina de Vilafruns. El 2015 ja hi havia mort un altre miner en ensorrar-se una galeria.

I és que, d'accidents, al llarg de tots aquests anys, n'hi ha hagut diversos, i han anat acompanyats de sonores protestes per part dels treballadors.

Les tres víctimes de la mina de Cabanasses se sumen a la mort de 8 treballadors en diferents incidents, entre els anys 1995 i 2020.

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut