Una pedregada trinxa el morro d'un avió comercial

Obligat a fer un aterratge d'emergència a Ataturk

Francesc MauriActualitzat

Un avió que havia sortit del nord de Xipre ha fet un aterratge d'emergència a l'aeroport turc d'Ataturk, a Istanbul. El motiu: una forta pedregada que l'ha enxampat en vol i li ha deformat completament el morro i ha deixat inservibles els vidres de la cabina.

COM ESQUIVA UN AVIÓ LES TEMPESTES MÉS FORTES?

Un avió sempre esquivarà les zones més actives de les tempestes, precisament per salvar forts corrents de vents ascendents i descendents, a més a més de la calamarsa o la pedra. Si un aeroport està afectat per tempesta, s'esperarà que passi fent vols circulars o es dirigirà a un aeròdrom alternatiu.

La manera que tenen els avions d'esquivar-les està, precisament, en el radar que porten al morro. Un radar que ajuda a veure quines zones són les més actives i les que cal evitar.

Aquesta imatge és real de la cabina d'un Airbus 320 en vol de Londres a Barcelona. La línia verda és la ruta que l'avió tria per esquivar els dos nuclis vermells que es veuen a la part superior dreta, que corresponen a dues tempestes damunt del Puigmal. La línia verda mostra com es tria el pas ben just entre el vermell i groc de la dreta i un petit nucli groc a l'esquerra.

Gràcies a aquests radars, la seguretat en vol és molt gran.

Que un avió no creuï pel centre d'una tempesta no vol dir que no pugui tenir turbulències importants en acostar-s'hi o algun impacte de llamp, però per això els avions estan preparats.

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut