Hollywood serà un dels grans afectats si la vaga s'allarga (Reuters/Mike Blake)

Vaga indefinida de guionistes de cinema i televisió als EUA en ple auge de les plataformes

Denuncien que han perdut ingressos a causa de l'auge de l'streaming i demanen garanties contra l'ús de la intel·ligència artificial

Els guionistes de cinema i televisió dels Estats Units estan en vaga des d'aquest dimarts, després que a mitjanit ha expirat el conveni vigent sense que s'hagi arribat a cap acord per renovar-lo.

Uns 11.500 professionals de l'escriptura de la indústria de l'entreteniment estan cridats a aturar la seva activitat i començar a fer piquets avui mateix davant de les seus de diverses empreses i estudis, sobretot de Hollywood i de Nova York. 


Les desavinences han esclatat després de sis setmanes de negociacions entre el Sindicat de Guionistes dels Estats Units (WGA) i l'Aliança de Productors de Cinema i Televisió (AMPTP), que aplega vuit gegants de la indústria: Netflix, Amazon, Apple, Disney, Warner Bros, Universal, Paramount i Sony.

La principal reivindicació és un augment salarial i altres beneficis, com els anomenats "residuals", les compensacions per reutilització, valorat globalment en uns 600 milions de dòlars.

Segons el WGA, "les respostes dels estudis han estat del tot insuficients, atesa la crisi existencial que afronten els escriptors".

Aquesta pancarta compartida a Twitter diu "Cap pàgina [de guió] sense un salari just".


A més, considera que "les companyies han trencat aquest negoci" i que "han pres molt dels guionistes, la mateixa gent que les ha fet riques".

En aquest sentit, alguns missatges a Twitter denuncien que els responsables dels estudis i les plataformes tenen uns salaris altíssims mentre que els guionistes no poden pagar el lloguer:


L'AMPTP, per la seva banda, defensa que ha ofert "augments generosos".

Tot plegat, en un moment de forts canvis marcats per l'auge mundial de la televisió en streaming, que els guionistes diuen que els ha perjudicat econòmicament.

Un auge que fa que ara els estudis i les plataformes s'enfrontin, però, a les pressions de Wall Street, perquè els inversors volen rendibilitzar les inversions de milers de milions de dòlars en continguts per atraure subscriptors.

A més, la diversificació de l'oferta ha causat un descens dels ingressos per publicitat a la televisió tradicional.


Contra la utilització de la IA

Més enllà dels salaris, una altra reivindicació dels guionistes en la negociació té a veure amb la intel·ligència artificial: volen garanties que els estudis no utilitzaran la IA per reescriure guions escrits per guionistes; i que tampoc demanaran a guionistes que reescriguin guions generats per IA.

Aquesta és la primera vaga en quinze anys. L'anterior va durar 100 dies, entre el 2007 i el 2008, i va causar pèrdues econòmiques per valor de 2.100 milions de dòlars


Els primers afectats, els late shows

Els primers afectats per la vaga es preveu que siguin els programes nocturns d'entreteniment, com els late shows de Jimmy Kimmel i Jimmy Fallon, que podrien quedar aturats de manera immediata.

En segon lloc, quedarien afectades les comèdies d'emissió diària, les anomenades "soap operas", perquè es roden amb poca antelació respecte a l'emissió.

Exterior de la seu a la costa oest del Sindicat de Guionistes dels Estats Units, a Los Angeles (Reuters/Mike Blake)

Les sèries setmanals que ja estan en marxa, en canvi, no veurien afectada l'emissió de la temporada actual, perquè els capítols ja estan escrits i gravats. 

Si s'allarga, però, la vaga podria arribar a afectar la pròxima temporada i les noves sèries previstes per a la tardor, perquè l'escriptura dels capítols que s'han d'estrenar a la tardor acostuma a començar al maig o al juny.

Pel que fa al cinema, com que el procés de producció d'una pel·lícula és més llarg, de dos o tres anys, la vaga només afectaria el calendari d'estrenes si s'allarga de manera notable.

ARXIVAT A:
Estats UnitsTelevisióCinemaDrets laboralsIntel·ligència artificial
Anar al contingut