Les sol·licituds de vot per correu superen les 170.000 de les eleccions generals del 2016

Què cal fer per votar per correu a les eleccions del 14F?

El govern preveu fomentar el vot per correu i reduir, per la pandèmia, la presència de votants als col·legis electorals

Paula FloritActualitzat

L'única alternativa al vot presencial el 14 de febrer és i serà el vot per correu. No és nova, però amb la pandèmia esdevindrà més rellevant que mai. De fet, el govern preveu fomentar-lo més que en cap altra ocasió, amb una campanya específica, per reduir la presència de votants als col·legis electorals el dia de les eleccions.

Com es podrà votar per correu?

Hi ha novetats. Per primera vegada, es podrà fer tot el tràmit sense sortir de casa.

Es podrà sol·licitar el vot per correu o bé de forma presencial a les oficines de Correus o a través de la seva web . El termini començarà el dia que es convoquin les eleccions, que serà el proper 22 de desembre. En principi, hi haurà temps fins a 10 dies abans de les eleccions. En el nostre cas, el 4 de febrer.

Si s'opta per la sol·licitud telemàtica, es necessita una certificat d'identitat digital. Servirà el DNI electrònic (tot i que es necessita un lector especial), el certificat de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre, o l'idCAT Certificat o l'equivalent d'altres comunitats autònomes. L'obtenció d'aquests certificats, que requereix un últim pas presencial a oficines de l'administració, la majoria amb cita prèvia, és un tràmit que ja es pot fer ara. De fet, des del govern, ho recomanen. Ho explica Jordi Foz, secretari general de Transparència i Govern Obert:

"IdCAT servirà per demanar el vot per correu, però també serveix per molts altres tràmits amb l'administració pública. Per tant, sempre està bé tenir-lo. I com més aviat el tinguem, millor."

També per primer cop es podran descarregar les paperetes i els sobres des de la web de les eleccions, que estarà operativa també quan les eleccions es convoquin. La Generalitat té previst enviar-ne també a tots els votants del cens.

 

Una altra novetat és que, al mateix moment que el carter ens porti a casa les paperetes i el sobre, li podrem tornar amb el nostre vot. I només caldrà identificar-se amb un document oficial, sense necessitat de signar res. Això convertirà el carter en una mena de president de mesa.

Podria generar algun dubte en la seguretat del vot? Segons Josep Maria Reniu, professor de Ciències Polítiques de la Universitat de Barcelona, en cap cas:

"Simplement, és supressió d'una etapa addicional, com era desplaçar-se una altra vegada a l'oficina de correus i lliurar els dos sobres (un dins l'altre) al carter que està en aquells moments atenent al taulell."

 

En principi, ja sigui anant a una oficina o entregant el vot al carter, hi haurà temps per entregar el vot per correu fins a 2 dies abans de les eleccions a les 14 hores.

A les últimes eleccions al Parlament, unes 83.000 persones van demanar el vot per correu. Una xifra que es preveu que es dispari. De fet, ja va passar en les eleccions a Galícia i a Euskadi del juliol, en què es van batre rècords de sol·licituds. En el primer cas, se'n van fer 76.907, quan el 2016 tot just superaven les 46.000. En el cas de les eleccions basques, les peticions es van enfilar fins a les 125.379, mentre que quatre anys abans en van ser 47.000.

Preveient un increment també a Catalunya, Correus prepara un dispositiu de reforç especial, encara pendent de tancar. Entre les mesures que es plantegen hi ha ampliar l'horari d'oficines o allargar les contractacions de Nadal. També es vol implantar la cita prèvia a les oficines catalanes, per reduir les cues, i un sistema de gestió entre oficines per redirigir els ciutadans a les menys congestionades.

Amplien fins al divendres 24 de maig el termini per votar per correu el 26M
Recompte del vot per correu a la JEC el 28A

 

Anar al contingut