"Frankenstein-04155"
"Frankenstein-04155"
DIMARTS, A LES 21.55

"Sense ficció" estrena "Frankenstein-04155" i "Iak-42"

Demà, a les 21.55, "Sense ficció" estrena "Frankenstein-04155". El documental del director gallec Aitor Rei, és fruit d'un treball d'investigació de més de 4.000 hores i dos anys de rodatge. El llargmetratge narra la història que s'amaga darrere de l'accident del tren que va descarrilar prop de Santiago el juliol del 2013 i que va causar 81 morts i 140 ferits.

Tot seguit, a les 23.30, s'emetrà "Iak-42" que posa algunes llums sobre els errors gravíssims en la identificació dels cadàvers del Iak-42, un avió de l'exèrcit espanyol procedent de l'Afganistan, el Iak-42, que es va estavellar a Turquia l'any 2003.

"Frankenstein-04155" (dimarts a les 21.55)

"Frankenstein-04155" és un documental d'investigació que narra la història que s'amaga darrere de l'accident del tren d'alta velocitat que va descarrilar prop de Santiago el 24 de juliol del 2013 i que va causar 81 morts i 140 ferits. L'Alvia S-730 va encarar el revolt d'A Grandeira a 191 km/h en lloc dels 80 permesos, va sortir de la via i va bolcar la màquina i bona part dels vagons. En un primer moment, tota la culpa va recaure sobre el conductor per haver-se saltat la limitació de velocitat, però el documental demostra que no en va ser l'únic responsable.

Les presses per inaugurar la línia entre Madrid i Ourense van fer rebaixar els estàndards de seguretat, tant del comboi com del tram final de la línia, on no es va instal·lar el sistema de seguretat ERTMS que frena automàticament els combois en cas d'inacció del maquinista. El documental aporta proves que la tragèdia va passar per una cadena d'errors i negligències, responsabilitat d'ADIF, Renfe i el Ministeri de Foment. El conductor del tren va ser simplement l'última peça de la cadena.

El títol del documental fa referència, d'una banda, al número de registre de l'Alvia (04155) que va descarrilar i, d'una altra, al sobrenom "Frankenstein" amb el qual era anomenat el model Alvia S-730, l'accidentat, per molts dels maquinistes i un exdirectiu de Renfe, perquè estava fet a base de fragments d'altres trens. Estudis recents demostren que una d'aquestes peces va contribuir de manera decisiva a fer descarrilar el comboi. El documental revela, entre altres dades, que el model de tren Alvia pesa 32 tones més del que permet Renfe en la seva pròpia documentació.

"Frankenstein-04155", del director gallec Aitor Rei, és fruit d'un treball d'investigació de més de 4.000 hores i dos anys de rodatge.

"Iak-42" (dimarts a les 23.30)

El 26 de maig del 2003, un avió de l'exèrcit espanyol procedent de l'Afganistan, el Iak-42, es va estavellar a Turquia, amb 75 persones a bord. Hi van morir 62 militars espanyols, 12 tripulants ucraïnesos i un ciutadà bielorús. La tragèdia va anar seguida de moltes polèmiques, com els greus errors en les identificacions dels cadàvers. Per què es van cometre? Fins a quin punt en va ser responsable el govern d'Aznar, amb Federico Trillo al capdavant del Ministeri de Defensa?

A "Iak-42", el periodista Dani Álvarez i l'antropòleg forense Paco Etxeberria recorden el controvertit cas. Aquesta producció és un capítol de la sèrie "El lector de huesos", d'ETB2. També es recorden altres accidents aeris, com el del 1985 al País Basc, on van morir 148 persones, o el de Spanair el 2008, on van morir 154 persones, a partir dels responsables de les identificacions dels cossos.

tv3.cat/senseficcio

facebook.com/senseficcio

twitter.com/senseficcio

 

Anar al contingut