El Port de Barcelona comença els treballs per convertir la ZAL en el parc fotovoltaic sobre coberta més gran d'Europa

ACN Barcelona - El Port de Barcelona ha començat els treballs per convertir la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) en el parc fotovoltaic sobre coberta més gran d'Europa. El projecte es desenvoluparà per fases amb una previsió de finalització l'any 2026 i amb un pressupost total de 24 milions d'euros. Una vegada estiguin en funcionament totes les instal·lacions, la potència serà de 40MWp generant l'energia equivalent al consum de 41.250 persones. És a dir, la necessària per proveir durant tot l'any a ciutats de la mida de Vilafranca del Penedès o Igualada. "Som la infraestructura del país que més esforços i inversió està portant a terme en el procés de descarbonització", ha assenyalat el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó.

Aquesta mateixa setmana ha començat la primera fase per construir aquest gran parc fotovoltaic. El projecte va a càrrec de Cilsa, societat gestora de la ZAL Port.

Es tracta d'una instal·lació per a autoconsum compartit de gairebé  91.700 metres quadrats, l'equivalent a 15 camps de futbol. Està ubicada a la nau que ocupa Decathlon, amb 19.846 panells que sumen una potència pic de 8,2 megawatts i una producció estimada que equival al consum de prop de 8.500 persones.

La primera fase té un cost d'inversió de 6 milions d'euros i permetrà un estalvi de 2.465 tones de CO2 anuals o el que és el mateix: les emissions de 725 automòbils.

El següent pas cap a l'autosuficiència energètica serà la instal·lació de plaques solars en diferents naus de la zona d'activitat logística del Prat. Posteriorment, es construiran les instal·lacions necessàries per subministrar el 100% de l'energia que es consumeix a la ZAL Barcelona. En total, el projecte tindrà una inversió d'uns 24 milions d'euros.

Segons el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, "no són inversions que tinguin com a fonament el retorn econòmic, sinó de caràcter ambiental".

Un cop acabades totes aquestes fases, es generaran 50.000 MWh per any d'energia neta, l'equivalent al consum anual de 41.250 persones.

Salvadó ha comentat que tot i buscar referents de projectes similars en l'àmbit internacional no els han trobat.  "El projecte final ens posiciona com un dels projectes en sostre fotovoltaic més gran a nivell mundial", ha dit, abans d'afegir: "Ens podem atrevir a dir que és el més gran a Europa", ha afegit.

No hi ha un calendari predeterminat per acabar aquest el parc. La previsió és que la primera nau, la de Decathon, estigui enllestida al març del 2024. Les següents naus s'estan treballant en paral·lel, l'objectiu que es marquen es per acabar l'any 2026, però aniran avançant en funció dels acords que es tanquin amb els consumidors. "És el que farà viable cadascuna de les fases que anirem desenvolupant", ha precisat Salvadó.

La normativa permet que l'energia que es produirà en les ZAL es puguin subministrar a empreses fins a un radi de 2 quilometres. Per això, el president del Port ha insistit que "la clau de la viabilitat del projecte és que aquesta energia seria consumida en proximitat i això és un element que hi dona més sostenibilitat a la distribució energètica". 

Anar al contingut