"L'home del pèndol" i "Dead Slow Ahead" a la sessió doble d'"El documental"

Durant el mes de juliol "El documental" avança l'hora d'emissió, a les 21.55, amb un programa doble. La sessió doble del dissabte 29 de juliol, inclourà l'emissió de "L'home del pèndol", un treball que fa un retrat de la figura de Pere M. Sanromà, que durant més de quaranta anys ha exercit l'ofici de saurí. Elisenda Trilla dirigeix aquest documental de Produccions Saurines, en coproducció amb TV3. A continuació, a les 22.55, s'emetrà "Dead Slow Ahead", el retrat d'un viatge revelador i hipnòtic travessant l'oceà a bord del vaixell de càrrega Fair Lady. La pel·lícula és l'"opera prima" de Mauro Herce i està produïda per Nanouk Films, El Viaje Films i Bocalupo Films, amb la coproducció de TV3.

 


 

 

"L'home del pèndol"

 

Sense aigua no hi ha vida. Es pren consciència d'aquesta realitat quan s'hi topa cara a cara, al poble, a casa, a la segona residència. Llavors toca foradar a terra i fer-hi un pou, però abans de tot s'ha de trobar la veta d'aigua que l'ha d'alimentar. És aleshores quan apareix la figura del saurí: el bruixot de l'aigua, l'home que coneix el subsol millor que ningú, personatge que es mou entre la màgia i la raó. L'home del pèndol, amb uns coneixements ancestrals i segur del seu èxit, serà qui marcarà el lloc on s'amaga l'aigua.

 

El nostre home del pèndol és Pere M. Sanromà, saurí de Vespella, un poble del Baix Gaià. A través del seu dia a dia es descobrirà quina és l'activitat d'aquests últims bruixots amb qui convivim. El Pere és una persona de la terra, pagès orgullós dels garrofers de què té cura, assessor de diverses empreses de perforació. Les acompanya en tot el procés, des del moment de decidir on s'ha de foradar fins al final, quan el pou ja està fet i en brolla l'aigua.

 

Nil Bartolozzi és un jove artista que ha anat de Barcelona a Vespella de Gaià per preparar l'exposició antològica dedicada al seu pare, mort fa cinc anys. Amb ell es podrà veure com dos mons, en principi oposats, el de l'art i el de les feines del camp, tenen moltes més similituds de les que sembla en principi.

 

"L'home del pèndol" obre una porta a entendre la natura i com s'hi relaciona l'home més enllà del que està científicament corroborat i que desafia els límits de la nostra comprensió.

 

Fitxa tècnica

Direcció i guió: Elisenda Trilla Ferré

Productor: Guillem Voltas Calbet i  Elisenda Trilla Ferré

Productor executiu TV3: Jordi Ambròs

Productor delegat TV3: Joan Pavon

Director fotografia: Guillem Voltas Calbet

Muntatge: Guillem Voltas Calbet

Director de producció:  Elisenda Trilla Ferré

Música: Borja Penalba Català

Grafisme: Nil Bartolozzi Aymamí

Any: 2016

Durada: 51'

 

Una producció de Produccions Saurines en coproducció amb TV3, amb el suport de la Diputació de Tarragona, l'ICEC, Llumull Accions Audiovisuals i l'Ajuntament de Vespella.

 

 

"Dead Slow Ahead"

 

Un vaixell de càrrega travessa l'oceà. El ritme hipnòtic dels seus engranatges revela el moviment continu de la maquinària que devora els seus treballadors: els últims gestos de comerç dels vells mariners desapareixen sota el ritme mecànic i impersonal del neocapitalisme del segle XXI. Potser és un vaixell a la deriva, o potser només l'últim exemple d'una espècie en perill d'extinció. "Dead Slow Ahead" és un retrat febril i al·lucinatori de la maquinària que ha aclaparat els homes que hi viuen: ja no saben si estan operant la màquina o si és al revés.

 

El primer treball com a director de Mauro Herce, que fins llavors havia exercit d'operador de càmera, corrector de color i director de fotografia, és el retrat d'un viatge revelador i hipnòtic a bord del vaixell de càrrega Fair Lady. Els mariners que l'habiten estan sobrepassats per un món industrialitzat del qual semblen ser simples engranatges. Pel rodatge del documental, Mauro Herce va navegar durant dos mesos a bord del vaixell de càrrega, de set bodegues, vuit pisos d'alçada, capacitat de 76.000 tones i tripulació majoritàriament filipina. El títol fa referència al terme en nàutica per parlar de la velocitat mínima per avançar sense arribar a aturar-se.

 

El documental ha tingut una meteòrica trajectòria, ha recollit crítiques excel·lents i ha estat premiat en festivals d'arreu del món. El primer guardó el va recollir l'agost del 2015 al festival suís de cinema d'autor Film Festival Locarno, on va obtenir el Premi especial del jurat. I el més recent ha estat el de millor documental als Premis Feroz 2017.

 

Premis

Premi especial del jurat, Film Festival Locarno, Suïssa, 2015

Premi a la Millor Opera Prima i Premi del Jurat Universitari, DocLisboa, Portugal, 2015

Premi de la Secció Oficial Opus Bonum al Millor Documental Mundial, International Documentary Film Festival de Jilhava, República Txeca, 2015

Millor muntatge, Janela Internacional de Cinema do Recife, Brasil, 2015

Menció d'Honor, Festival de Cine Europeo de Sevilla, 2015

Millor pel·lícula, Festival International de Cine de Las Palmas, 2016

Millor pel·lícula internacional, Ann Arbor Film Festival, Estats Units, 2016

Menció especial, JeonJu International Film Festival, Corea del Sud, 2016

Menció d'Honor, MARFICI, Festival Internacional de Cine Independiente de Mar del Plata, Argentina, 2016

Menció especial, Som Cinema, la Mostra de Cinema i Audiovisual Català, 2016

Millor documental, Premis Feroz, 2017

 

Festivals

Festival Internacional de Cine de Mar del Plata. Secció Panorama, Argentina, 2015

Pravo Ljudski Film Festival, Sarajevo, Bòsnia i Hercegovina, 2015

Zinebi 54, Festival Internacional de Cine Documental y Cortometraje de Bilbao. Secció no competitiva, 2015

TFF, Torino Film Festival. Competició Oficial.  Itàlia, 2015

Festival Internacional de Cine de Lanzarote. Secció no competitiva

SXSW, South by Southwest, Texas, Estats Units, 2016

 

Fitxa tècnica

Direcció: Mauro Herce Mira

Guió: Mauro Herce i Manuel Muñoz

Producció: Jose Alayón (El Viaje Films), Ventura Durall (Nanouk Films), Jasmina Sijercic (Bocalupo Films), Mauro Herce (Bocalupo Films)

Producció executiva TVC: Jordi Ambròs

Producció executiva TVC: Joan Pavon

Directora de producció: Laura Corredera

Direcció de fotografia: Mauro Herce Mira

Muntatge: Manuel Muñoz

Música: José Manuel Berenguer

Duració: 74 minuts

2015

Una producció de Nanouk Films i El Viaje Films en coproducció amb Bocalupo Films i TV3.

 

Mauro Herce Mira, director, guionista i fotògraf

(Barcelona, 1976) Es va graduar com a enginyer de Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya i en Belles Arts a la Universitat de Barcelona, el 1999 i el 2001 respectivament. La seva passió pel cinema i els viatges el van conduir a prosseguir els seus estudis a Cuba i diplomar-se a l'Escuela Internacional de Cine de San Antonio de los Baños, el 2003. Gràcies als seus bons resultats, va aconseguir una beca per a l'escola de cinema Louis Lumière, a París, on va acabar els seus estudis el 2004.

Ha treballat com a director de fotografia en una vintena de films (tant de ficció com documentals), curtmetratges, videoclips i anuncis. Alguns d'aquests treballs han estat seleccionats i en ocasions, premiats, en destacats festivals de cinema arreu del món, com ara Canes, Berlín, Venècia, Sant Sebastià, Rotterdam, Locarno, Toronto o Mar del Plata. Durant la seva carrera en el cinema, també ha treballat com a director i guionista de diversos llargmetratges i curts, i també ha desenvolupat tasques de productor en tres pel·lícules. "Dead Slow Ahead" és el seu primer llargmetratge com a director.

 

tv3.cat/eldocumental

tv3.cat/documentals

twitter.com/eldocumental33

 

Sant Joan Despí, 28 de juliol del 2017

Anar al contingut