La Direcció de la CCMA presenta la proposta d'un nou conveni en el procés de negociació laboral

En la reunió que ha mantingut avui amb el Comitè d'empresa del mitjà televisió, ha reiterat la proposta d'aprovar, aquest any, un conveni de text igual a l'anterior, amb les adequacions legals corresponents. La direcció ha comunicat la inviabilitat legal i pressupostària d'aplicar a la resta de la CCMA els termes de la sentència recent del Tribunal Suprem per a Catalunya Ràdio.

Aquest matí s'ha fet la segona reunió entre la Direcció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) i el Comitè d'empresa del mitjà televisió per continuar el procés que ha de permetre aprovar un nou conveni de contingut igual al que havia estat vigent fins al 31 de desembre del 2014, ajustat a la normativa legal vigent a data d'avui. Aquesta recuperació de les condicions laborals anteriors s'hauria de formalitzar mitjançant la firma d'un nou conveni per al mitjà televisió per al 2015 com a pas previ per negociar amb detall, estabilitat i amb les màximes garanties un conveni únic per a la CCMA que respongui a les necessitats i expectatives del nou model empresarial, afavoreixi la flexibilització i la polivalència i garanteixi la viabilitat i competitivitat de la Corporació.

D'altra banda, la Direcció ha informat els representants dels treballadors de la impossibilitat legal d'aplicar a la resta de personal de la CCMA la interpretació que el Tribunal Suprem acaba de fer en la seva sentència respecte a la reducció del 5% de les retribucions. Aquesta sentència és d'aplicació exclusiva als treballadors de Catalunya Ràdio i, sense una altra sentència que ho avali, no és possible aplicar-ho a la resta de treballadors de la CCMA, ja que la Llei de Pressupostos de la Generalitat per al 2015, que el Parlament de Catalunya aprovat avui, no permet l'increment de la massa salarial respecte a la del pressupost anterior.

Així mateix, la Direcció ha informat el Comitè d'empresa que, a més de la impossibilitat legal citada, la quantificació d'un eventual retorn del 5% a tota la plantilla de la CCMA està estimada en 29,9 milions d'euros, des del maig del 2011 fins al 2015. La magnitud d'aquest import faria inviable aplicar una hipotètica sentència sense noves aportacions a les partides de personal, que incrementin les previstes al pressupost de la Corporació.

En aquest sentit, la Direcció ha comunicat als representants dels treballadors que en cap cas considerarà, com a mesura alternativa de reequilibri pressupostari, l'aplicació de nous ajustos a les partides de continguts audiovisuals, reduïdes ja en un 56% des del 2010, amb la convicció que continuar en aquesta direcció afectaria, de manera irreversible, no només la competitivitat sinó també a la viabilitat de TV3 i Catalunya Ràdio i a la seva funció de motor de la indústria audiovisual de Catalunya.

ccma.cat

Sant Joan Despí, 4 de març del 2015.

Adjunt a aquest comunicat, s'aporten quines han estat les claus de l'evolució de la situació de la CCMA des del 2011 fins l'actualitat.

CCMA 2011-2015

Dades bàsiques d'un procés de contenció, estabilitat i aplicació d'una sentència

1. Tancament provisional del 2014 amb estabilitat pressupostària

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals va tancar el 19 de gener la liquidació provisional del pressupost corresponent a l'exercici 2014 amb equilibri pressupostari, per primera vegada des del 2010. El 2014 havia tancat amb un dèficit de 0,3 milions euros, davant dels 11,6 milions amb què va tancar el 2013.

2. Per què s'ha hagut de fer aquest esforç de reducció de la despesa?

Des del 2011, la CCMA ha hagut de fer front a una realitat marcada per la crisi econòmica, la reducció de les aportacions públiques i la caiguda dels ingressos publicitaris.

Es tracta d'un esforç obligat per la situació pressupostària crítica que ha viscut la CCMA aquests anys, que ha passat de disposar de 450 milions d'euros al pressupost de 2010, a 297 milions el 2014, cosa que ha comportat una reducció dels recursos de 153 milions d'euros; és a dir, un 34% menys.

Des del 2011 s'ha realitzat un esforç de contenció de la despesa i d'optimització de recursos de la Corporació d'una dimensió inèdita en la seva història.

Aquest esforç ha obligat a una reducció de les principals despeses. Els seus percentatges de reducció respecte als imports liquidats el 2010 són els següents:

Despeses de personal                                   - 20%                         

Despeses de continguts audiovisuals           - 56% 

Inversions                                                      - 45%

3. Hi havia alternativa a aquest esforç d'ajustos?

No hi havia alternativa, atesa l'obligació legal que té la CCMA de compensar dèficits pressupostaris. No aplicar mesures de contenció en la despesa hauria posat en risc la viabilitat econòmica i el futur de la Corporació, amb el perill consegüent d'acabar com altres radiotelevisions públiques.

La Llei de Reforma de Comunicació Audiovisual de l'Estat, aprovada a l'agost del 2012, prohibeix a les corporacions de ràdio i televisió "autonòmiques" acumular dèficits. En aquest sentit, obliga a presentar durant el primer trimestre de l'any les mesures d'estalvi necessàries per compensar el dèficit generat l'any anterior. Aquesta prohibició d'acumular dèficit, però, no afecta RTVE.

4. Quins eren els riscos d'aquesta política d'ajustos?

El risc més rellevant de l'aplicació de mesures de contenció i optimització de les despeses era, òbviament, una afectació negativa sobre l'oferta de TV3 i Catalunya Ràdio.

Malgrat que els ajustos han incidit inevitablement en els continguts audiovisuals, amb reduccions del 56% en aquests partides, els resultats d'audiència, tant quantitativament com qualitativament, es poden considerar positius.

Els darrers cinc anys, TV3 ha estat líder anual ininterrompudament.

Aquest resultat de lideratge ininterromput és la primera vegada que s'assoleix des que es tenen les dades d'audiència (el 1992).

Cal remarcar que les audiències s'han anat reduint des del 1992; a TV3, però també a totes les televisions generalistes. És el resultat de la fragmentació de l'audiència per l'arribada de la TDT. Però TV3 està liderant l'oferta generalista a Catalunya, malgrat competir amb ofertes amb pressupostos notablement més elevats que el nostre.

I en el cas de Catalunya Ràdio, malgrat no haver recuperat encara el lideratge, el 2013 aconsegueix el seu rècord històric d'audiència. I continua treballant per aconseguir aquest lideratge que es va perdre fa massa anys, però al qual no es renuncia.

Continuació

Anar al contingut