La Direcció de la CCMA presenta la proposta d'un nou conveni en el procés de negociació laboral 2/2

5. Quin era l'escenari previst per a la CCMA, al gener del 2015?

Amb els resultats provisionals d'un tancament amb estabilitat pressupostària, després de quatre anys de contenció en la despesa, es constatava que els esforços que s'havien fet des del 2011 havien reeixit i, superada aquesta fase, calia continuar impulsant els canvis necessaris al model actual, per aconseguir la millora de la productivitat i l'optimització de la despesa. I això sense renunciar a continuar sent un referent d'innovació i capdavanters en l'àmbit audiovisual.

6. Què comporta la Sentència del Tribunal Suprem sobre la reducció del 5% de les retribucions?

La sentència del Tribunal Suprem, notificada el 23 de febrer, comporta el dret dels treballadors de Catalunya Ràdio a cobrar el 5% descomptat de les retribucions a partir de l'1 de gener del 2013, i a negociar les condicions i la fórmula de recuperació dels imports descomptats els anys 2011 i 2012.

Aquesta sentència modifica el criteri de reducció del 5% salarial que la CCMA aplicava a Catalunya Ràdio i que estava avalat per l'Audiència Nacional, en una sentència de juliol del 2013, i que es continua aplicant a la resta dels treballadors de la Generalitat de Catalunya.

7. Quin impacte pot tenir per al pressupost de la CCMA l'aplicació d'aquesta sentència del Tribunal Suprem?

El pagament dels imports indicats suposarà, en funció dels acords a què es pugui arribar amb els representants dels treballadors, un cost màxim de 4,8 milions per a l'àmbit de Catalunya Ràdio (1,7 M per al període 2011-2012; 2,1 M per al 2013-2014, i 1 M per al 2015).

La sentència del Tribunal Suprem i el que se'n pot derivar suposa un compromís de despesa que altera la situació d'estabilitat que s'havia aconseguit després de quatre anys de fortes mesures d'ajust i torna a situar la CCMA en un escenari d'incertesa.

Malgrat aquest risc, la sentència del Tribunal Suprem és d'aplicació obligada en l'àmbit de Catalunya Ràdio i s'ha de complir.

8. La sentència del Tribunal Suprem és d'aplicació automàtica a la resta de treballadors de la CCMA?

La sentència del Tribunal Suprem és conseqüència del recurs de cassació presentat pels representants dels treballadors de Catalunya Ràdio contra la sentència de l'Audiència Nacional del 2013, que avalava la reducció del 5% aplicada per la CCMA.

El seu àmbit d'aplicació és, exclusivament, la plantilla de Catalunya Ràdio.

9. És possible ampliar aquesta interpretació a la resta de treballadors de la CCMA?

Sense una sentència que avali aquesta interpretació per a la resta de treballadors de la CCMA, no és possible legalment aplicar-la.

La Llei de Pressupostos de la Generalitat del 2015 no ho permet, en establir que la massa salarial del personal laboral "no experimenta cap increment respecte de la corresponent del 2014".

Per tant, la Corporació no està autoritzada, per iniciativa pròpia, a adoptar cap decisió que incrementi la massa salarial. I una extensió, total o parcial, dels efectes de la sentència de Catalunya Ràdio a la resta dels treballadors comportaria, de forma automàtica, un increment d'aquesta massa salarial.

L'única alternativa viable legalment seria l'aplicació d'una sentència per a la resta de la CCMA com la que s'ha dictat per als treballadors de Catalunya Ràdio. Una situació que, ara mateix, no es dóna.

10. Quina seria la quantificació d'una eventual sentència per a la resta de la CCMA, amb un contingut similar a la de Catalunya Ràdio?

L'aplicació dels mateixos criteris de la sentència de Catalunya Ràdio a la resta dels treballadors de la CCMA comportaria un increment màxim de les necessitats pressupostaries de 25,1 milions, als quals caldria sumar els 4,8 ja estimats per als treballadors de Catalunya Ràdio.

És a dir, un total màxim de 29,9 milions d'increment a la partida de personal.

Aquest import preveu la quantificació d'un eventual retorn del 5% deduït des del mes de maig del 2011 fins a l'exercici 2015.

En la quantificació no s'han inclòs els hipotètics interessos, atès que no es preveuen a la sentència del Tribunal Suprem.

11. Quin impacte econòmic pot tenir per al pressupost de la CCMA l'import quantificat en el punt anterior?

Sense noves aportacions pressupostàries, l'aplicació d'un increment de 29,9 milions en despeses de personal és inviable amb l'actual pressupost per al 2015, que aprova avui el Parlament de Catalunya.

Sense aquestes eventuals aportacions addicionals, l'única via d'ajust seria aplicar noves reduccions a les partides de continguts audiovisuals i inversions.

12. Són viables nous ajustos i reduccions a les partides de continguts audiovisuals i inversions?

No són viables. Les partides destinades a continguts i inversions han suportat, des de l'inici del pla d'ajust i optimització de la despesa, una reducció del 56% dels imports liquidats el 2010.

A més a més, el 82% del pressupost del 2015 per a continguts audiovisuals està ja compromès i per tant no estaria disponible per aplicar-ho en altres partides.

D'altra banda, les existències de continguts audiovisuals en reserva s'han reduït constantment des de l'inici de la crisi i això ha suportat, en part, els ajustos que s'han realitzat. A data d'avui, el que comença a ser prioritari és l'increment de la reposició d'aquestes existències, per no incrementar el risc de reduir la nostra oferta de qualitat i, consegüentment, perdre audiència i valor en la missió de servei públic encomanada.

Un indicador d'aquesta descapitalització del grup el dóna la xifra de patrimoni net, que ha passat de 155 milions el 2010 a 57 el 2014, amb una reducció del 63%.

13. Hi ha marge per incrementar la producció interna, per compensar una eventual reducció de la producció externa?

No és possible ni convenient incrementar la producció interna per les següents raons:

  • La producció interna està adequada a la plantilla disponible amb plena ocupació.
  • La Llei de Pressupostos per al 2015 no permet ampliar la plantilla.
  • La CCMA té l'encàrrec parlamentari d'actuar com a motor de la indústria audiovisual. El projecte de contracte programa estableix que entre un mínim del 25% i un màxim del 35% dels projectes audiovisuals de la CCMA han de ser produïts o coproduïts amb empreses del sector. El nivell actual es situa en el 26,7%, dotze punts per sota del nivell del 2008.

14. Aplicació de mesures cautelars

Aquest escenari d'incertesa provocat per la sentència del Tribunal Suprem obliga, d'entrada, i com a mesura cautelar, a aturar totes aquelles iniciatives que comportin l'assumpció de compromisos de despesa i que no es considerin imprescindibles per assegurar el funcionament corrent de la Corporació.

Anar al contingut