La ronda Oest de Sabadell, que hauria de connectar amb la ronda Nord
La ronda Oest de Sabadell, que hauria de connectar amb la ronda Nord

La ministra Sánchez anuncia un acord per la ronda del Vallès que el govern no dona per tancat

La ministra de Transports diu que només queda firmar el protocol per construir-la, però la nova consellera de Territori qüestiona la bona voluntat del govern espanyol

Josep Maria Camps ColletActualitzat

Està a punt de desencallar-se un dels principals acords negociats entre els governs català i espanyol els últims mesos: el de la ronda Nord entre Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès.

Ho ha afirmat aquest dimecres la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que ha dit que els dos governs ja estan d'acord en un protocol i que només queda firmar-lo:

"Jo mateixa li vaig traslladar ahir a la consellera Ester Capella que quan vulgui seiem i firmem el protocol per la B-40. No hem de parlar res, el que hem de fer és firmar l'acord, perquè no hi ha diferències en el contingut del protocol de la B-40."

Sánchez ho ha dit al programa Els matins de TV3, i ha afegit que els diners per pagar aquesta infraestructura sortiran dels pressupostos del seu ministeri, cosa que demanava el govern.


Capella: "Intenten introduir coses que l'acord no diu"

Però, segons ha afirmat la nova consellera de Territori, Ester Capella, la cosa no està tancada del tot, i ha qüestionat la bona voluntat del govern espanyol:

"El govern de la Generalitat de Catalunya compleix els seus acords, els acords que firma, honora els pactes i evidentment el president, el govern de Catalunya, i aquesta consellera complirà amb el que s'ha acordat. Evidentment no quan vostès intenten introduir coses que l'acord no diu."

Capella ho ha dit al Parlament, en la primera intervenció com a responsable de Territori, dos dies després de substituir Juli Fernàndez en aquesta conselleria.

Precisament Sánchez ha desitjat que les relacions amb Capella siguin "més fluides" que amb Fernàndez, que del 2015 al 2017 va ser alcalde d'una de les ciutats afectades per la ronda Nord, Sabadell.

Pancarta en contra de l'ampliació del Quart Cinturó
Manifestació contra la ronda Nord, o B-40 o Quart Cinturó, el 26 de febrer a Sabadell (CCMA)

L'avançament d'eleccions, "un obstacle"

Les declaracions de Sánchez i Capella arriben després que aquest dimarts la portaveu del govern, Patrícia Plaja, assegurés que l'avançament d'eleccions al 23J és un obstacle per firmar l'acord sobre la ronda Nord.

Plaja, que va dir erròniament que el govern espanyol està en funcions per l'avançament, va afegir que el govern assumia que no hi hauria acord definitiu fins després de les eleccions.

L'acord per la construcció de la ronda Nord es va gestar a finals de gener, quan ERC va votar a favor d'una moció del PSC sobre aquesta infraestructura, que l'exigia a canvi de pactar els pressupostos del 2023.

Pocs dies després, ERC i PSC pactaven un acord pels pressupostos, que finalment es van aprovar el 10 de març amb els vots d'aquests dos partits i també els dels Comuns.

Tot plegat va fer renéixer l'oposició veïnal al Vallès, amb una manifestació 15 dies després a Sabadell contra la infraestructura, amb el suport de tot d'entitats que la consideren innecessària.


Ronda Nord, però no B-40 ni Quart Cinturó

Però tot i que el termini acordat per firmar el protocol sobre aquesta infraestructura expirava al març, les discrepàncies ho han fet fins ara impossible.

La Generalitat no desitja una via d'alta capacitat i sempre ha volgut parlar de ronda Nord entre Terrassa i Sabadell, el terme que apareixia a l'acord de pressupostos.

Mai ha volgut parlar de B-40 --l'expressió històrica que ha fet servir aquest dimecres la ministra-- ni de Quart Cinturó, i molt menys d'una hipotètica prolongació de la infraestructura fins a Granollers, projectada de fa dècades i plantejada als esborranys inicials.

Tampoc volia que els diners sortissin dels que l'Estat deu a Catalunya pel dèficit d'infraestructures, però ara fonts del ministeri asseguren que han acceptat les condicions de l'últim document enviat per la Generalitat el 8 de maig. 

 
ARXIVAT A:
InfraestructuresMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut