"Sense ficció" estrena el documental "La història mai explicada del Concorde", que descobreix els reptes i l'espionatge darrere de la cursa per construir el primer avió supersònic del món. El Concorde va ser l'avió de passatgers més ràpid del planeta, jugava en una altra lliga, era un símbol de velocitat i de bellesa. Va aconseguir el que semblava impossible: viatjar al doble de la velocitat del so, més ràpid que una bala. Podia travessar l'Atlàntic en tres hores i mitja i oferia un viatge amb un luxe mai vist. Semblava un vehicle de ciència-ficció arribat al món real. La presidenta de la Reial Societat Aeronàutica, Kerissa Khan, destaca la importància del disseny de l'ala del Concorde (3Cat) Com explica Kerissa Khan, presidenta de la Reial Societat Aeronàutica, "la forma del Concorde es va dissenyar d'una manera molt diferent de com es fa amb els avions moderns. En el cas d'un vol supersònic, l'ala ha de tenir una forma el màxim d'aerodinàmica possible". Però més enllà del seu aspecte, el Concorde va néixer com a resultat d'una lluita brutal entre Europa, la Unió Soviètica i els Estats Units pel futur de l'aviació, enmig d'una història d'espionatge, amb un pressupost de milers de milions de dòlars i un disseny completament revolucionari. Una batalla supersònica En plena guerra freda, dues superpotències i un nou consorci europeu es van enfrontar cara a cara en una batalla per aconseguir el primer avió de passatgers supersònic d'èxit del món. El Concorde, el projecte francobritànic, va lluitar per imposar-se al Tupolev TU-144 de la Unió Soviètica i al Boeing 2707 dels Estats Units, en una cursa marcada per l'espionatge i pels reptes tecnològics i d'enginyeria. El professor Tony Ingesson, politòleg de la Universitat de Lund, davant d'un Tupolev TU-144 i d'un Concorde (3Cat) Des del boom dels avions de postguerra fins a la mort del somni supersònic 40 anys després, aquesta és una història sobre l'excel·lència en enginyeria aeronàutica, l'espionatge internacional i la tragèdia que van envoltar l'intent de fer l'avió més ràpid de la terra. A més, s'analitza la possibilitat d'un eventual retorn de l'aviació comercial supersònica. Els tres aparells implicats en la cursa supersònica, el Concorde, el Tupolev TU-144  i el Boeing 2707, continuen sent alguns dels avions més bells i espectaculars mai imaginats. Però sempre ha quedat una pregunta a l'aire: per què s'assemblaven tant? Hi va haver espionatge? El professor Tony Ingesson, politòleg de la Universitat de Lund, detalla que "els soviètics volien construir un avió més gran i més ràpid perquè volien demostrar, no només que estaven a l'altura, sinó que eren superiors". I afegeix que "el govern soviètic tenia un organisme específic destinat a l'espionatge industrial i un dels objectius concrets era el Concorde". Tom Kelsey, historiador de la Universitat d'Oxford, parla de l'espionatge de l'antiga Unió Soviètica (3Cat) Ara, documents del KGB i de la CIA que no s'havien vist fins ara revelen finalment la veritat. Per primera vegada, el documental "La història mai explicada del Concorde" descobreix la història turbulenta de com Rússia es va infiltrar en els programes supersònics dels seus competidors, va treure de contraban els plànols i va canviar l'aviació per sempre més. Sobre l'espionatge exercit per un enginyer que treballava per a Concorde, el doctor Tom Kelsey, historiador de la Universitat d'Oxford, ressalta que "el que el va motivar no va ser la ideologia, sinó que va començar a vendre secrets a la Unió Soviètica per diners". Per l'enginyer del Concorde Mike Hall, l'èxit de l'espionatge no és tan fàcil, ja que "un motor no és una cosa que es pugui copiar per fer-ne un d'igual. No funciona així. És molt complicat". Un Concorde real, al costat d'un Tupolev TU-144 (3Cat) Desemmascarant els espies, exposant la profunditat de l'espionatge de la Unió Soviètica i celebrant la valentia dels seus desertors, "La història mai explicada del Concorde" utilitza informació totalment nova, testimonis de primera mà, entrevistes amb experts i impressionants gràfics d'avantguarda per separar la tecnologia de la política i descobrir què va passar realment en aquesta cursa de mil milions de dòlars, que, en última instància, va ser una cursa letal de la guerra freda per la supremacia aèria. I, finalment, el documental es pregunta si tornarem a volar supersònicament. El doctor Calder Walton, historiador expert en espionatge de la Universitat de Harvard, parla de l'hermetisme del govern britànic sobre l'espionatge i els secrets més foscos del KGB: "El material restringit està guardat al Churchill College de Cambridge i, encara avui, està prohibit fer-ne fotos i publicar-les". El Concorde, el guanyador de la cursa supersònica El Concorde francobritànic va resultar vencedor en la cursa per aconseguir el primer avió de transport supersònic d'èxit del món. El Tupolev, el seu competidor soviètic, no se'n va sortir ni recorrent a l'espionatge industrial. I el seu altre gran competidor, el nord-americà Boeing, va abandonar la cursa no per problemes tecnològics o per un accident, sinó per factors econòmics. Només un aparell va sobreviure a la purga dels 70: el Concorde. El documental explica com els pioners supersònics van ignorar proves que demostraven que la gent no suportaria les detonacions causades per les velocitats supersòniques i que van provocar la prohibició dels vols supersònics sobre terra. Els enginyers del Concorde britànic John Britton i Mike Hall davant d'un aparell de British Airways (3Cat) El Concorde es va acabar convertint en una curiositat que es va salvar gràcies als famosos, als alts executius i al desorbitat preu dels bitllets. Durant dues dècades, el Concorde va viure finalment el seu somni supersònic, que es va interrompre bruscament en un tràgic accident on van morir més de 100 persones. El 2003, el Concorde va fer el seu últim vol. Es tornarà a veure res semblant? Per John Britton, enginyer en cap del Concorde, és estrany haver renunciat als vols comercials supersònics: "El meu fill em diu: com explicaré als meus fills que el seu avi podia anar a Nova York en tres hores i vint minuts, si quan ara hi volen anar han de passar-se vuit hores i mitja en un avió. Com s'entén això?"   Fitxa tècnica: Direcció, producció i edició: Oscar Chan Producció executiva: Dan Gold, Dan Chambers Producció: Robert Davis   "La història mai explicada del Concorde" ("Concorde, the Untold Story") és una producció de Blink Films, en coproducció amb Smithsonian Channel, Channel 4, France Télévisions, RTL/n-tv, SBS i PBS International.