Un rescat, el 25 d'octubre, de l'ONG SOS Mediterranée (SOS Mediterranée/Camille Martin Juan)

Itàlia imposa un desembarcament selectiu de migrants als ports, en un pols amb les ONG

Un miler de persones rescatades al Mediterrani demanen desembarcar en un port segur, però algunes no tenen permís perquè no se les considera "vulnerables"

Redacció/AgènciesActualitzat

La història es repeteix al Mediterrani central. Itàlia sembla retornar a la política dels "ports tancats" per a les ONG i reclama que els estats que consten a la bandera de cada vaixell humanitari es facin càrrec de les persones a qui transporta. 

Des de fa dies, gairebé un miler de persones estaven a l'espera d'un port segur per poder desembarcar, amb sort desigual. El nou govern d'extrema dreta de Giorgia Meloni impedeix que algunes persones baixin a terra, quan fa dues setmanes que demanen accés a un port italià.

El vicepresident i ministre d'Infraestructures i Transports, Matteo Salvini, ha firmat un decret segons el qual només es permet que desembarquin persones "vulnerables", però la resta s'han de quedar a bord i seran expulsats del país.

La primera embarcació a sotmetre's a la nova normativa ha estat l'Humanity 1, amb bandera alemanya i que depèn de l'ONG SOS Humanity.

N'han desembarcat 144 persones, sobretot infants, dones i malalts. 35 persones més, tots homes, no tenen permís per baixar a terra i encara esperen dins la nau, al port sicilià de Catània.

Itàlia ha demanat al vaixell que abandoni les seves aigües, però el capità, Joachim Ebeling, s'hi nega. Pretén seguir al port fins que tothom hagi pogut desembarcar.

L'organització benèfica propietària del vaixell afirma que l'estat d'ànim entre els qui encara són a bord és molt complicat, amb situacions de desànim i esgotament: "Una persona acaba de patir una crisi", ha declarat Petra Krischok a l'agència de notícies AFP. L'ONG ha piulat:

L'Humanity 1 és només un dels quatre vaixells que transportaven persones migrants i que esperaven permís per atracar a Itàlia. La segona embarcació a notar els efectes de les noves regles és Geo Barents, de Metges Sense Fronteres (MSF).

La nau ha entrat aquest diumenge al port italià de Catània. Segons el govern, una inspecció determinarà qui podrà desembarcar i qui no. Una de les activistes de MSF ha explicat la situació en un vídeo:

Quatre vaixells demanen poder atracar 

Hi ha dues naus de rescat més a prop de Catània: una, en aigües italianes el Rise Above, amb bandera alemanya i que acull 89 persones després de l'evacuació de sis migrants per motius mèdics. L'altra, en aigües internacionals, és la noruega Ocean Viking, de l'ONG SOS Méditerranée, amb 234 persones a bord.

El govern italià, que va prendre possessió fa dues setmanes, defensa que són els països de bandera, en aquest cas Alemanya i Noruega, els qui se n'han de fer responsables.

Les organitzacions benèfiques remarquen que evitar que les persones que necessiten ajuda puguin desembarcar va en contra del dret internacional, viola la llei europea i la Convenció de Ginebra sobre refugiats.

Els ha donat suport Òscar Camps, de l'ONG Open Arms, que ha carregat contra el nou ministre de l'Interior italià, Matteo Plantedosi, a qui acusa de ser una còpia de Salvini:

Camps ha recordat que Salvini és jutjat a Palerm, acusat de segrest i negativa de documents oficials. El cas arrenca l'agost del 2019, quan el llavors ministre de l'Interior hauria impedit que 160 persones desembarquessin a Itàlia des d'un vaixell d'Open Arms.


Itàlia, punt d'arribada des del nord d'Àfrica

Itàlia és un dels principals punts d'entrada a Europa i des de principis d'any 85.000 persones hi han arribat amb vaixells, segons dades de l'ONU. La nova primera ministra, Giorgia Meloni, ha promès reduir el nombre de persones que arriben pel Mediterrani des del nord d'Àfrica.

En el discurs de presa de possessió, Meloni va dir: "Hem d'aturar les sortides il·legals i el tràfic de persones". Va subratllar, però, que no pretén "qüestionar el dret d'asil per a aquells que fugen de guerres i persecucions".

En una entrevista recent, també va dir que la responsabilitat de les persones que hi ha a bord recau en el país on està registrat el vaixell, en cas contrari es convertirà en un "vaixell pirata".

Meloni lidera el partit Germans d'Itàlia, amb arrels en el feixisme italià de postguerra. Ha arribat al poder al capdavant d'una coalició que inclou el partit d'extrema dreta la Lliga i el centredreta de Silvio Berlusconi, Forza Italia.

 

ARXIVAT A:
MigracionsItàlia
Anar al contingut