Què puc fer si encara tinc un val per un vol suspès per la pandèmia?
Vols cancel·lats en un panell de l'aeroport belga de Zaventem, durant els primers dies de pandèmia (Reuters/François Lenoir)

Tinc dret a indemnització per un vol cancel·lat pel coronavirus? Brussel·les diu que no

La Comissió Europea al·lega que són "circumstàncies extraordinàries", cosa que no obliga les aerolínies a compensacions més enllà del reemborsament o d'oferir un altre vol

Irene Vaqué ReigActualitzat

Els passatgers de vols cancel·lats a la UE pel coronavirus no tenen dret a indemnització. La Comissió Europea ha aclarit que la pandèmia encaixa en les "circumstàncies extraordinàries" que exhimeixen les aerolínies de pagar una compensació econòmica als clients.

El que sí que es manté és el dret del passatger, en cas que li cancel·lin el vol, de triar entre el reemborsament del preu del bitllet, que el recol·loquin en un altre vol "al més aviat possible" o ser recol·locat en un vol d'un dia posterior, que el passatger pot triar. De fet, diverses companyies han flexibilitzat la política de canvi de vols.

La Comissió Europea s'ha pronunciat en una guia sobre els drets dels passatgers, que estableix que les circumstàncies extraordinàries són les que "no s'haguessin pogut evitar fins i tot si s'haguessin pres totes les mesures raonables". Entre aquestes hi ha la inestabilitat política, mal temps que impedeixi el vol o riscos per la seguretat o també risc per la salut del personal de l'aerolínia.

"La Comissió Europea considera que el moment que les autoritats públiques prenen mesures destinades a contenir la pandèmia de Covid-19, aquestes mesures són, per la seva naturalesa i origen, no inherents a l'activitat normal de les aerolínies i queden fora del seu control."

 


Entre les mesures que s'han pres a la UE hi ha el tancament de fronteres durant 30 dies .

Fins a 600 euros d'indemnitzacions en altres circumstàncies

Segons la normativa europea, en cas de retard o cancel·lació d'un vol, el passatger té dret a una indemnització que pot arribar als 600 euros, en funció de la distància, l'origen i la destinació.

Brussel·les avisa, però, que no hi ha indemnització si la suspensió del vol es fa amb 14 dies d'antelació o per circumstàncies fora del comú.

ERTO a Iberia per al 90% de la plantilla

 

La crisi del coronavirus ha portat Iberia a presentar un ERTO que afectarà el 90% de la plantilla de vol, assistència i manteniment durant tres mesos. L'Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació es podria prorrogar o reduir, segons el context, i afecta entre el 60% i el 90% del personal, segons l'àrea.

L'empresa ha reduït l'operativa de vols i se centrarà a "garantir una mínima connectivitat" perquè ciutadans espanyols que es trobin a l'estranger puguin tornar a casa i viceversa.

La companyia ha aplicat un pla d'estalvi que passa per congelar les contractacions externes i serveis de consultori, ajornar la formació corporativa o suprimir les despeses de màrqueting.

 

 

ARXIVAT A:
Coronavirus ConsumUnió Europea
Anar al contingut