Què passa a Europa amb els taxis i els VTC?

Laia de la RivaActualitzat

A Europa, cada país té la seva pròpia regulació pel que fa als vehicles amb conductor, però, gairebé en tots, el conflicte amb els taxistes ha acabat davant la justícia

L'any 2017, la justícia europea va marcar el futur funcionament de plataformes com Uber a Europa: els conductors particulars ja no podrien oferir el servei. De fet, en diversos països ja operaven a través de les empreses de VTC, és a dir, vehicles de lloguer amb conductor.

 

L'origen del conflicte entre el taxi i les aplicacions com Uber o Cabify

 

Però, a partir d'aquí, cada estat membre té la seva pròpia regulació i, en gairebé tots els casos, el conflicte entre taxistes i empreses de VTC està empantanegat als jutjats.

Espanya

A Espanya hi ha més de 7 taxis per cada cotxe amb llicència VTC. Una ràtio lluny del que estableix la llei, que diu que ha de ser una proporció de 30 a 1.

El conflicte entre taxistes i plataformes de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) va esclatar l'estiu passat, però es va calmar quan l'Estat va traspassar a les comunitats la gestió dels VTC. Això només ha portat uns mesos de calma, fins que, en el cas de Catalunya, la Generalitat va fer publica divendres la seva proposta de regulació.

Un altre aspecte a tenir compte: el preu de les llicències. Molts taxistes han fet una forta inversió per comprar-ne una. De fet, pot arribar a valer més de 130.000 euros. Tampoc són barates les llicències de vtc. Si en un principi valien poc més de 50 euros, un cop es va tancar l'aixeta d'otorgar-ne, el seu preu es va anar disparant i actualment pot arribar a valer és de 60.000 euros. Unes llicències que estan en mans d'empreses que plataformes com Uber o Cabify contracten per poder oferir el seu servei.

França

A França, la ràtio és de 2,3 taxis per cada cotxe amb conductor. Aquest és un dels pocs països que va intentar tirar endavant una prereserva mínima de 15 minuts d'antelació, com la mesura que proposa la Generalitat i que ha portat els taxis de nou a la vaga. Allí, però, el Consell d'Estat va anul·lar aquesta mesura. Però la proliferació de vehicles vtc s'ha frenat despré que l'any passat es limités el nombre de llicències de VTC. Una situació que, segons els taxistes ha fet que la demandadels seus serveis hagi augmentat un 19%. 

Fins aleshores obtenir una llicència vtc era relativament fàcil, ja que només calia aprovar un examen, tenir premís de la prefectura i pagar unes taxes administratives de 200 euros. Un preu molt inferior al de la llicència de taxi que pot superar els 100.000 euros.

 

 

Regne Unit

Al Regne Unit, la proporció entre taxis i vehicles vtc s'inverteix. Per cada taxi hi ha dos vehicles amb conductor. Però tot i això, els tribunals també hi ha intervingut, especialment en el cas d'Uber. A Londres, els jutjats estan marcant l'activitat d'Uber. El 2017 les autoritats de la ciutat no li van renovar la llicència per operar, però després un jutjat li va donar un permís provisional de 15 mesos.

Alemanya

A Alemanya no hi ha dades de quants VTC circulen, però se sap que hi ha 56.000 taxis. La regulació dels vehicles vtc recau sobre els estats federals. Per exemple, a Berlín i Munic, Uber funciona, però amb limitacions: fa falta una llicència de transport de passatgers i una llicència de taxi per a les empreses que ofereixen aquest servei. Es pot arribar a donar el cas que es demani un taxi, i la companyia enviï un cotxe d'Uber.

Bèlgica

I, finalment, a Bèlgica, per cada 0,8 taxis hi ha un VTC. Però, de nou, el conflicte està pendent de decisions judicials. Tot i això, Uber continua funcionant amb normalitat, sobretot a la regió de Brussel·les.

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut