Els taxistes arriben per bloquejar la Gran Via a Barcelona
Els taxistes arriben per bloquejar la Gran Via a Barcelona
Barcelona

Vaga indefinida dels taxistes per la regulació de la Generalitat a Uber i Cabify

Els taxistes comencen a ocupar la Gran Via de Barcelona mentre el conseller Calvet demana que la vaga no pertorbi "l'ordre públic i l'economia del país"

Judith CasaprimaActualitzat

Els taxistes decideixen fer vaga indefinida des d'ara mateix, i bloquejar la Gran Via de Barcelona. La decisió l'han pres en assemblea a l'aeroport de Barcelona perquè no troben suficients les mesures de regulació de les VTC a Catalunya que els ha proposat la Generalitat.

Els representants del Taxi s'han aixecat de la reunió que aquest divendres han mantingut amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que els ha donat a conèixer les línies del nou decret llei de regulació del sector.

 

L'assemblea de taxistes a l'aeroport del Prat


Els taxistes comencen a ocupar Gran Via de Barcelona. Des de l'aeroport s'han dirigit en marxa lenta cap a la ciutat.

 

 

El conseller Damià Calvet ha dit que "totes les vagues són legítimes" però demana als taxistes que facin "una reflexió i un debat serè sobre la seva proposta" i espera que la vaga es faci "sense pertorbar ni l'ordre públic, ni l'economia del país".

"Les vagues són legítimes i suposo que si es convoquen es farà en la forma adequada i en tot cas sense pertorbar ni l'ordre públic, ni l'economia del país. Però els he demanat que considerin que la nostra proposta és honesta, seriosa, moderna, rigorosa, robusta jurídicament. Que l'analitzin, que la considerin."

 

Alberto Álvarez, portaveu d'Élite Taxi

 

El portaveu d'Élite Taxi, Alberto Álvarez, ha dit a TV3  que "el taxi ja no treballa", "ara és quan comença l'autèntica guerra".

Alberto Álvarez:"Ara anem a l'aeroport, farem una assemblea allà i decidirem on posem els nostres taxis indefinidament."

Periodista: "Comenceu vaga indefinida?"

A.A. : "Sí, així ho ha decidit la gent. El taxi ja no treballa."

P: "Heu marxat de la reunió?"

A.A.: "Ens hem aixecat, hem parlat. La Generalitat ha posat mesures que són molt positives, s'ha de dir, però la mesura clau és insuficient. (...) Teníem una línia vermella que eren sis hores i no s'ha complert. El decret encara no s'ha publicat i ara comença l'autèntica guerra."

 

 

Els taxistes ja van ocupar durant 8 dies la Gran Via de Barcelona l'estiu de l'any passat, i al setembre el govern espanyol va deixar en mans de les comunitats autònomes la regulació de les VTC.

 

Els taxis concentrats a la Conselleria marxen cap a les terminals T1 i T2 de l'aeroport

 

Les VTC tampoc accepten les mesures

La mesura de la Generalitat tampoc ha agradat a les companyies de cotxes amb conductor. L'associació Unauto ha explicat a TV3 que recorreran la decisió del govern català i asseguren que també es mobilitzaran de cara al congrés de telefonia. Josep Maria Goñi, president de l'Associació de Vehicles amb Conductor, ha dit que ho consideren "innaceptable".

"A vostè, si agafa un VTC el farem esperar quinze minuts. Home doncs sincerament, per nosaltres, nosaltres no comprem això. Això és inacceptable. És inacceptable. I nosaltres, si resulta que hem de tancar empreses, tancarem empreses. Després ja passarem factura."

 

Contractar amb 15 minuts d'antelació

Entre les mesures que proposa el govern de la Generalitat, destaca que els usuaris de VTC hauran de contractar aquest servei amb 15 minuts d'antelació.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, les ha explicat al sector del taxi en una reunió aquest divendres. Ha explicat que aquesta limitació és una proposta realista tenint en compte les legislacions europees.

"Podem fer un brindis al sol i fer un decret que digui ics hores, però si tenim la certesa, com ha passat en altres països europeus, que això es tombarà, la nostra responsabilitat és proposar mesures proporcionals."

Calvet ha insistit que la proposta del decret és pionera a Europa, i s'ha d'entendre com una oportunitat per preparar el sector per al futur en "una etapa de transició de models".

"Es tracta de preparar el sector i els ciutadans per a la nova mobilitat que ve i que girarà sense dubte entorn de la digitalització, que ens durà a tenir uns serveis de més qualitat, més personalitzats, sostenibles i assequibles. Objectius que qualsevol servei públic hauria de tenir. Afectarà taxis i VTCs, i els ciutadans s'hauran d'adaptar als nous rols i hi haurà un  nou model de relació entre els uns i els altres, sense oblidar que són un servei públic."

El conseller ha demanat al sector que facin "una reflexió i un debat serè".

 

 

Els taxistes exigien més restriccions, com obligar els vehicles d'empreses com Uber i Cabify a precontractar els seus serveis amb un termini d'antelació mínima d'entre 6 i 12 hores, i a tornar a la parada després de cada trajecte. I amenaçaven de bloquejar el Mobile World Congres.

El govern ha rebaixat aquesta proposta, però d'altra banda hi ha inclòs altres mesures, com que les VTC no podran geolocalitzar els seus clients. Això no permet a aquestes plataformes calcular el preu del trajecte abans de contractar la carrera, i ataca una funcionalitat bàsica d'aquestes aplicacions.

La patronal dels VTC ja havia manifestat que la nova normativa representava la fi del seu sector. Tenen el suport de l'Autoritat Catalana de la Competència, que també considera discriminatòries i restrictives les propostes dels taxistes.

El decret també recull que els VTC al final de cada servei hauran de tornar als estacionaments sense que puguin agafar més clients si no han estat contractats prèviament.

Una llei integral per a un nou model de mobilitat

El conseller Calvet ha explicat que es proposen mesures a curt i a mitjà termini. A curt termini és el decret llei que recull les mesures anunciades i a mitjà termini s'està començant a redactar una llei integral que reguli el transport de viatgers en vehicles turisme, taxi i VTC a Catalunya.

Aquesta llei establirà les normes d'un nou model de mobilitat i el seu entorn. Regularà el servei, les persones que donen aquest servei, els vehicles, la formació del personal, els torns, el calendari laboral, el descans obligatori, els preus i les plataformes de contractació.

 

Notícia relacionada: "L'origen del conflicte entre el taxi i les aplicacions com Uber o Cabify"

ARXIVAT A:
Mobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut