La justícia dels Estats Units assetja Boeing pels accidents dels 737 Max

L'Agència Federal d'Aviació dels Estats Units va homologar i certificar els nous models 737 Max sense exigir formació addicional per als pilots

Quim Balaguer / Xesco ReverterActualitzat

El Departament de Justícia dels Estats Units investiga la companyia Boeing i l'Agència Federal d'Aviació dels Estats Units (FAA) per determinar com es va fer el procés de certificació dels nous models 737 Max 8.

En una pressió sense precedents contra el primer fabricant aeronàutic mundial, els executius de la companyia hauran de comparèixer per primera vegada en un comitè del Senat per respondre sobre els recents accidents de dos 737 Max 8, a Indonèsia i Etiòpia.

 

 

I és que les dades que es van sabent dels dos accidents han assenyalat el software del nou aparell com a possible responsable de les dues tragèdies, i sobretot que els pilots no estaven entrenats per fer-lo servir.

Els investigadors també han posat en la lupa en el procés seguit per la FAA per donar el seu vistiplau als nou models de Boeing. La qüestió de fons fa temps que s'intueix en el sector: la FAA i Boeing tindrien una relació massa estreta, fins al punt que els tècnics de la companyia assisteixen els del regulador en el procés de revisió.

Enmig de la tempesta que se li acosta, el president i màxim responsable de Boeing, Dennis Muilenburg, s'ha mostrat col·laborador:

 

"Estem units amb els clients de la nostra aerolínia, els reguladors internacionals i les autoritats per donar el màxim suport a les investigacions, entendre les claus del que va passar i ajudar a prevenir futures tragèdies."

 

 

Les relacions de Boeing amb les altes esferes a Washington es concreten en un alt grau d'influència política. Ahir mateix,

El Pentàgon va obrir una investigació contra el secretari interí de Defensa per favoritisme a Boeing, on havia treballat 30 anys, i l'exambaixadora a l'ONU fins fa tres mesos, Nikky Haley, acaba d'entrar el consell d'administració de la companyia.

Arran dels accidents d'Indonèsia i Etiòpia, les autoritats aeronàutiques d'arreu del món van prohibir els vols dels nous Boeing 737 Max fins que no s'aclareixin les causes dels sinistres. Els Estats Units van trigar 24 hores més a ordenar la immobilització dels avions, però finalment el president Donald Trump va acabar cedint.

 

Pilots no formats


La pressió judicial contra Boeing i la FAA s'incrementa a mesura que se saben detalls dels accidents d'un 737 Max de la companyia Lion Air a Indonèsia, l'octubre passat, i d'un altre d'Ethiopian Airlines, aquest mateix mes.

Els nous Boeing 737 Max 8 i 737 Max 9 porten un tipus de software anomenat "MCAS" que en teoria ha de prevenir que l'avió entri en pèrdua, un risc que és més elevat durant l'enlairament. En tots dos accidents, els pilots van perdre el control dels aparells poc després d'enlairar-se.

La transcripció de l'enregistrament de les converses de cabina recollides per les caixes negres revela que quan portava 10 minuts volant, el morro del Boeing 737 MAX de Lion Air va començar a apuntar cap avall repetidament.

El pilot va intentar recuperar el control, però l'ordinador central no l'obeïa. Desesperat, va entregar el comandament al copilot i va començar a girar fulls del manual de bord per saber què passava. Un minut etern fins que se sent al copilot resant i demanant un miracle impossible.

També s'ha sabut que el dia abans de la tragèdia, el mateix 737 Max de Lion Air va tenir problemes semblants, però la intervenció d'un tercer pilot que estava fora de servei però que havia rebut la preparació adequada, va permetre redreçar la situació. L'endemà, el mateix aparell amb una tripulació diferent es va estavellar al mar de Java.

En el cas del 737 Max d'Ethiopian estavellat el dia 10 de març, la companyia africana ha desmentit la informació del New York Times segons la qual l'aerolínia tenia un simulador de Max 8 però que el pilot del vol sinistrat no havia rebut entrenament.

En un comunicat fet públic aquest dijous, la companyia afirma que els seus pilots havien completat els entrenaments recomanats per Boeing i aprovats per la FAA per a tots els models 737 Max abans que s'incorporessin a la seva flota i comencessin a volar.

Ethiopian, però, precisa en el comunicat que els simuladors de vol del Boeing 737 Max no estan dissenyats per simular problemes amb el sistema "MCAS".

 

 

 

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut