Boeing 737 Max 8
Un avió com aquest de la companyia Lion es va estavellar a Indonèsia

Pilots nord-americans havien denunciat mesos enrere problemes als Boeing 737 Max

Setmanes abans de l'accident de diumenge a Etiòpia, els comandants s'havien queixat del sistema destinat a estabilitzar l'avió en cas d'entrar en pèrdua

Actualitzat

"Inadequat i gairebé criminalment insuficient." Així descrivia un pilot el manual de vol d'un dels nous models Boeing 737 Max, mesos abans de l'accident de diumenge passat d'un d'aquests aparells a Etiòpia, que ha dut les autoritats aeronàutiques de tot el món a prohibir-los volar.

Aquesta i altres queixes estan recollides en una base de dades federal gestionada per la NASA, on els pilots poden expressar voluntàriament i de manera anònima les seves opinions i els seus informes sense por de represàlies.

Totes fan referència a problemes durant l'ascens posterior a l'enlairament, i detallen que l'avió va baixar el morro sobtadament iniciant un descens en picat. Només la desactivació del pilot automàtic els va permetre recuperar el control de la nau.

Aquestes queixes també estan recollides a l'informe preliminar sobre les causes de l'accident que va tenir un altre 737 Max el mes d'octubre passat a Indonèsia, en què van morir 189 persones.

Les investigacions d'aquest accident ja apuntaven cap al sistema automàtic d'estabilització en vol, que inclina el morro cap avall quan detecta que l'avió no té prou velocitat per mantenir-se en l'aire.

Tant l'accident d'Indonèsia com el d'Etiòpia de diumenge, amb  157 víctimes, van passar quan els avions es van precipitar a terra pocs minuts després de l'enlairament.
 

Divisió sindical

Els dubtes sobre la seguretat i la fiabilitat dels Boeing 737 Max divideixen els sindicats que agrupen els pilots i altres professionals als Estats Units sobre la conveniència d'ancorar-los a terra.

A favor dels avions hi ha l'Associació de Pilots Aliats (APA), que agrupa 15.000 pilots d'American Airlines i ha expressat la seva confiança en el Boeing 737 Max i en la capacitat dels seus membres per volar-hi amb seguretat.

En contra s'hi troba el sindicat APFA, que agrupa 27.000 auxiliars de vol, que ha dit que les aerolínies haurien de considerar deixar a terra els seus Boeing 737 Max o no forçar els treballadors a volar-hi si no se senten segurs.
 

Trump, contra els avenços tecnològics

Hores abans d'anunciar que els Estats Units prohibeixen també els vols dels 737 Max, el president nord-americà irrompia en el debat sobre la seguretat d'aquests aparells amb una piulada al seu compte de Twitter on criticava la implantació massiva de la tecnologia als avions:

"Els avions són cada vegada més complexos. Ja no es necessiten pilots, més aviat tècnics en computació del MIT. Això ho veig en molts productes. Sempre intentant anar un innecessari pas endavant més, quan sovint el vell i més simple és molt millor. No sé vosaltres, però jo no vull que Albet Einstein sigui el meu pilot. Vull grans professionals de l'aviació que estiguin preparats per agafar el control d'un avió fàcilment i amb rapidesa."

 

Al marge de les queixes de Trump, el cert és que la implantació de la tecnologia als avions ha fet que siguin cada vegada més segurs, fins al punt que el 2017 va ser un any sense cap víctima mortal per a l'aviació comercial en aparells de més de 20 places.

Això ha estat possible gràcies a l'acumulació successiva de reglamentacions, tecnologia i infraestructures que han reduït considerablement el risc i el nombre d'accidents.

Paral·lelament, ha calgut incidir cada cop més en la formació dels pilots per preparar-los per dominar unes cabines altament computeritzades i poder reaccionar amb rapidesa en moments de crisi.

 

ARXIVAT A:
Trump Estats Units
Anar al contingut