Preguntes i respostes sobre la tornada virtual a l'escola després de Setmana Santa

El teletreball dels mestres, la connectivitat dels alumnes o el paper dels pares són alguns dels dubtes que es plantegen de cara al tercer trimestre, que es farà des de casa
Preguntes i respostes sobre la tornada virtual a l'escola després de Setmana Santa

Preguntes i respostes sobre la tornada virtual a l'escola després de Setmana Santa

El teletreball dels mestres, la connectivitat dels alumnes o el paper dels pares són alguns dels dubtes que es plantegen de cara al tercer trimestre, que es farà des de casa
Laura Galán Actualitzat
TEMA:
Educació
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Dimarts vinent comença el tercer i últim trimestre del curs. Ho farà de forma telemàtica i amb més dubtes que mai.

L'estat d'alarma pel coronaviurs, que ha trasbalsat la vida de tota la població, ha generat molta incertesa en l'àmbit educatiu. Moltes famílies estan pendents de com els fills hauran de seguir les classes per internet; algunes, les més vulnerables, esperen tenir el material tecnològic necessari perquè els nens no perdin continguts.

Tot això, sense saber ben bé com s'avaluarà la feina que facin ni si tornaran a trepitjar l'escola abans de l'estiu.

La situació, absolutament imprevista i inèdita, obre molts interrogants, alguns dels quals intentem respondre.


Com serà el tercer trimestre i la seva avaluació?

A partir de dimarts, tots els centres faran arribar propostes educatives més estructurades i avaluables. S'agafaran com a referència les qualificacions del primer i segon trimestre, però les feines que es facin a partir d'ara també es valoraran. En cap cas, però, podran perjudicar l'alumne, com explica Maite Aymerich, directora general de Currículum i Personalització del Departament d'Educació.

"Cap alumne no ha de quedar penalitzat per allò que no ha pogut fer, sinó que es valorarà tot allò que s'ha pogut fer. Potser no hem après allò que teníem previst aprendre en situació de confinament, però hem fet uns aprenentatges que hem de posar en valor de totes totes."


Quines tasques podran demanar les escoles?

Els alumnes han de continuar assolint competències i habilitats, però sempre tenint en compte el context actual i les circumstàncies personals. La idea és que les escoles proposin reptes o projectes setmanals que puguin treballar diferents àrees de coneixement, com els que ja s'han penjat al portal Xtec.

"Unes propostes coherents i que no siguin propostes que cada professor fa al marge del que fan altres professors. S'ha d'evitar bombardejar de propostes o intentar replicar el mateix que faríem en una situació ordinària i presencial. No es tracta de reproduir un horari de classe des de casa."

Tot i l'autonomia de centres, la inspecció vetllarà perquè escoles i instituts proposin tasques equilibrades. Els professors podran dedicar unes hores al dia a resoldre dubtes dels alumnes.

 


Què passa amb els alumnes que no poden seguir el curs online?

Es calcula que hi ha 55 mil famílies amb fills en edat escolar desconnectades digitalment. Això vol dir que no tenen cap dispositiu mòbil o bé que no tenen xarxa.

A banda de diverses iniciatives d'ajuntaments i entitats per proporcionar-los-en, a les escoles i instituts hi ha 100 mil tauletes i portàtils que Educació començarà a fer arribar a aquestes famílies.

El que és més complicat és el wifi. Per ara, el departament també té previst repartir 23 mil paquets de dades per donar-los connectivitat.

Però el dubte de moltes escoles d'alta complexitat és si també se'ls farà arribar paper i llapis o colors. Material escolar que no tenen a casa alguns dels seus alumnes.


Què es prioritzarà en aquest tercer trimestre?

Educació ha anunciat que els esforços se centraran a donar "suport emocional" a l'alumnat. En aquest sentit ha establert unes orientacions per als serveis educatius tenint en compte que la crisi del coronavirus està afectant algunes famílies "per malaltia, dol i pèrdua de feina".

Per això, assegura que s'ha de prioritzar l'acompanyament i l'assessorament als centres, al professorat, a l'alumnat i a les famílies i posar a disposició de la comunitat educativa les actuacions que facilitin la personalització de l'aprenentatge.

"S'han d'atendre especialment situacions de vulnerabilitat, discapacitat i altres necessitats educatives especials."

També col·laboraran en l'atenció del benestar emocional de l'alumnat "evitant el seu aïllament", i en la mesura del possible facilitaran recursos específics per a les famílies i els centres en relació amb la gestió de la situació de confinament.


Què passa si no puc ajudar els meus fills?

No es pretén que els pares i mares supleixin el paper del mestre i s'intentarà que els alumnes puguin fer les tasques de la forma més autònoma possible. Qui ho necessiti tindrà més acompanyament per part del professorat.

El conseller d'Educació assegura que, durant el tercer trimestre, "cal acompanyar emocionalment les famílies i els alumnes i fer que treballin perquè puguin millorar els continguts dels dos trimestres anteriors, fer exercicis, incentivar la lectura i mantenir hàbits".

 

I si un docent té dificultats per fer teletreball?

L'equip directiu ho haurà de tenir en compte i fer una planificació sostenible pel que fa a la dedicació, tant dels alumnes com dels mestres.

Educació assegura que s'assessorarà en l'ús de les tecnologies digitals i en recursos didàctics i propostes pedagògiques, amb l'objectiu d'acompanyar el professorat en la personalització del procés d'aprenentatge a través de l'aprenentatge virtual per garantir l'equitat, la qualitat i l'accessibilitat a tot l'alumnat.

 

Els alumnes tornaran a l'escola abans de final de curs?

El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha afirmat que "s'hauria de poder tornar" a les aules abans que acabi el curs, però que això és una cosa que han de decretar les autoritats sanitàries.

Ha dit que el que no serà possible és obrir tots els centres el mateix dia i de la mateixa manera, ja que s'haurà de fer cas per cas.

"Ha de ser gradual i selectiva, per a la qual estem preparats. No és el mateix mantenir les distàncies en un centre d'FP amb molts tallers que en l'espai d'una llar d'infants."


El curs acabarà més tard del que estava previst?

Bargalló insisteix a no allargar el curs més enllà del previst perquè provocaria iniciar el següent més tard del setembre. Defensa que no s'allargui perquè "cal planificar matrícules i dissenyar les plantilles de professorat".

"Prolongar el curs fins a l'agost implicaria començar el següent al novembre."

Com a casos especials, destaca el dels alumnes de segon de batxillerat, el curs dels quals es pot allargar perquè la selectivitat no es farà fins a principis de juliol, o les pràctiques d'FP, que es poden programar per a més tard.


Es farà un aprovat general?

El conseller considera que l'expressió "aprovat general" és un concepte antiquat". Defensa que el curs no es va acabar el 12 de març i que els alumnes no han de suspendre pel que facin a partir de Setmana Santa.

"Entre una cosa i l'altra, hi ha el concepte d'acompanyar els alumnes, posar-los qüestions i mantenir els hàbits."


 

Quan es farà la preinscripció?

Triar nou centre escolar segons cada etapa educativa és una preocupació per a moltes famílies. La visita als centres ja va quedar interrompuda pel confinament. La preinscripció havia de començar entre el 23 de març i l'1 d'abril, però, donada la situació, Educació l'ha posposat. Ha quedat ajornada fins que es pugui fer "amb normalitat".

 

Quan es farà la selectivitat?

Igual que la preinscripció, la pandèmia també ha trastocat les dates en què s'havien de fer els exàmens de la Selectivitat. Estaven previstos, com sempre, per al juny, del 9 a l'11. Però, si tot va bé, es faran al juliol. Les dates que s'han fixat són el 7, 8 i 9.

També s'ha anunciat que aquestes proves seran més flexibles i que els alumnes tindran més opcions d'examen per escollir.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut