Descarrega de gra al port de Tarragona (CCMA)
Descarrega de gra al port de Tarragona (CCMA)

El preu dels cereals, disparat pel conflicte dels estibadors al port de Tarragona

L'any passat, les cues en la descàrrega van arribar fins a 27 dies i aquest any la de necessitat d'estiba de pinso per als animals augmenta pels efectes de la sequera i la instal·lació està col·lapsada

Sandra TakagiActualitzat

Fa mesos que els estibadors del port de Tarragona negocien un acord amb les cinc empreses per a les quals treballen. I aquestes empreses, del sector alimentari, alhora, exigeixen una solució d'urgència al conflicte laboral obert. 

Des de febrer del 2022 hi ha converses, però no s'ha tancat cap pacte. L'any passat, el govern espanyol va aprovar un acord marc per a la regulació laboral de l'estiba.

Però, en el cas del Port de Tarragona, Estarraco- Societat d'Estiba i Desestiba, és el centre de treball dels 124 treballadors que hi ha actualment.

El port estima que per donar servei a les necessitats actuals, caldria augmentar la plantilla, com a mínim, en 80 persones. Però, com fer-ho i amb quines condicions laborals és, precisament, el que s'està negociant amb les diferents empreses.


El port líder en tràfic de cereals, encallat

El president del port de Tarragona, Saül Garreta, afirma que estan molt preocupats: 

"Aquesta situació provoca una manca de competitivitat al port, una conflictivitat evident i una pèrdua de reputació amb els nostres clients que, finalment, podrien desviar els tràfics i posar així en perill molts llocs de treball."

Per aquest motiu, Garreta reclama tant a la Generalitat com al govern espanyol que pressionin perquè s'arribi a un acord urgent.

L'any passat, el port de Tarragona va batre rècords en importació de cereals, fregant els 6 milions de tones. I aquest any s'espera que se superi la xifra per la necessitat de generada per la sequera.

Punt d'estiba al port tarragoní amb un vaixell en el punt de descàrrega
Punt d'estiba al port tarragoní amb un vaixell en el punt de descàrrega (CCMA)

Però aquest retard en la descàrrega dels vaixells fa que en pugin els costos. L'any passat la cua d'embarcacions era tan llarga que l'espera va arribar fins a 27 dies.


Preocupació del sector agroalimentari

I és que cada dia d'espera vol dir pagar més. Segons Jorge de Saja, director de la Confederació Espanyola de Fabricants d'Aliments Compoestos per a Animals (CESFAC), el cost per dia de cada vaixell que no pot descarregar és de 60.000 euros. Així, indica De Saja:

"El cost mitjà per tona descarregada i emmagatzemada al port de Tarragona s'ha doblat, passant dels 7-8 euros als 14- 15." 

A més, aquest any la necessitat d'importar cereal augmentarà. Ho explica Xavier Solanes, vicepresident de l'Associació Catalana de Fabricants d'Aliments Compostos (ASFAC),

"Aquest any, Espanya produirà una quarta part de les necessitats de cereal del mercat intern. Aquesta mancança s'ha de substituir via importació i gran part arribarà pel port de Tarragona."

La necessitat és especialment urgent a Catalunya i Aragó, on es produeix el 40% dels pinsos de tot l'Estat. Per això exigeixen arribar a un acord abans del mes d'agost, amb l'arribada de les noves collites.

Un vaixell de càrrega ancorat mar endins
Un vaixell de càrrega ancorat mar endins (CCMA)

Solanes reclama "una solució ràpida al conflicte", que, segons apunta, passa per "agilitzar la liberalització del sector de l'estiba i, en cas que no sigui possible, buscar solucions temporals per agilitzar la descàrrega dels vaixells i la càrrega dels camions, com pot ser la contractació de personal extern".  

ARXIVAT A:
InfraestructuresEmpresa
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut