Obres de la B-40 a l'altura de Viladecavalls
Obres de la B-40 a l'altura de Viladecavalls (ACN/Albert Segura)

El govern català i l'espanyol firmen el protocol de la ronda Nord de Terrassa i Sabadell

El traçat, la capacitat de la via i el calendari encara no s'han definit

Finalment, aquest divendres s'ha firmat l'acord Estat-Generalitat per tirar endavant la ronda Nord del Vallès. Aquesta futura infraestructura ha d'unir Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès.

Els alcaldes de tots tres municipis i els agents econòmics hi estan a favor. Però, per les entitats ecologistes, és un atac al medi ambient. El traçat no està definit ni s'ha concretat el tipus de via.

L'acord l'han signat telemàticament i per separat la consellera de Territori, Ester Capella, i la ministra de Transports, Raquel Sánchez, juntament amb altres comandes de gestió per valor de 914 milions d'euros. Aquest mecanisme de comanda de gestió suposa que el govern espanyol hi posa els diners, però és la Generalitat qui n'executa les obres.

El govern ja va donar per fets els dos acords diumenge passat, però l'Advocacia de l'Estat encara havia de validar el contingut dels protocols. Un cop obtinguda la llum verda, Sánchez i Capella ja han pogut firmar els protocols, els compromisos polítics, i no els convenis, que són el tràmit administratiu.

Aquests 914 milions es destinaran d'aquesta manera: 384 milions per a la C-32, 250 milions per a accessos de l'AP-7 i l'AP-2, 260 milions per a l'anomenat Eix Pirinenc (l'N-260) i 20 milions per a intercanviadors per a comunicacions de vies de tren.

Els convenis han de passar dues vegades pel Consell de Ministres, de manera que un eventual canvi de color a La Moncloa pot deixar en paper mullat el que s'ha acordat.

 

Ni calendari ni traçat definit

La consellera Capella ha volgut negar que la B-40 sigui una vida d'alta capacitat i ha instat el govern espanyol a transferir "de la manera més ràpida" els diners perquè la Generalitat pugui executar les obres i fer el projecte, tant de la B-40 com els 914 milions d'euros acordats per a infraestructures.

"Espero que el govern de l'estat espanyol, tot i que estigui en funcions, dugui a terme tot el que s'ha compromès a fer, com nosaltres, com a govern d'aquest país, fem diàriament", i ha aclarit que no s'han fixat calendaris per a la transferència dels diners.

Tram en funcionament de la B-40 (ACN/Albert Segura)

La ministra Sánchez ha volgut valorar la firma de l'acord, malgrat que encara no hi ha l'expedient fet: "Que hàgim signat uns protocols no vol dir que no estiguem treballant ja i preparant l'expedient: hem de donar-hi la importància que es mereix. Entren en el detall de la definició i ha estat una feina de mesos per posar-nos d'acord", ha dit Sánchez sobre.

La ronda Nord del Vallès és un nou tram de poc més de sis quilòmetres d'infraestructura viària que ha de connectar Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès, seguint la trajectòria de la B-40, projecte que ERC va accedir a dur a terme en el marc de l'última negociació per als pressupostos catalans.

 

ARXIVAT A:
Infraestructures
Anar al contingut