Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Les estacions de Cambrils i Salou perden 450.000 usuaris de tren des del canvi d'ubicació

La posada en marxa del corredor del Mediterrani, que va suposar l'eliminació del servei ferroviari per dins de les poblacions, ha fet caure el nombre d'usuaris

Núria Sabaté i FontovaActualitzat

Amb la posada en marxa del corredor del Mediterrani el 13 de gener del 2020, les poblacions de Cambrils i Salou han perdut gairebé 450.000 usuaris de tren de mitjana distància. En canvi, l'estació de Vila-seca, que no ha canviat d'ubicació i està dins de la població, ha augmentat de gairebé 50.000 usuaris des del 2019.

Si se sumen els viatgers que el 2019 van passar per Cambrils, Salou i el baixador de Port Aventura, s'arriba a 800.000 passatgers. Segons Renfe, les estacions catalanes ja han recuperat aquest any un 85% dels usuaris, i això vol dir que aquestes estacions tarragonines haurien de vorejar els 680.000 usuaris. Però, en canvi, la previsió de passatgers per al 2022 de Cambrils i el baixador de Salou-Port Aventura es queda curta, amb 344.000 usuaris.

El corredor del Mediterrani ha alterat el servei dels trens de proximitat (CCMA)

Les poblacions de Salou i Cambrils van defensar l'eliminació del servei ferroviari per dins de la població a favor del corredor del Mediterrani, perquè així desapareixia el pas de les mercaderies per l'interior de les poblacions i millorava la seguretat dels vianants. Però com a contrapartida els usuaris han perdut un tren de proximitat.

Amb el corredor del Mediterrani, el trajecte entre València i Barcelona s'ha reduït en mitja hora. Però, en canvi, molts dels salouencs perden aquest temps per arribar a una de les noves estacions. I això els ha fet optar pel transport privat, ja sigui per anar al destí final o per desplaçar-se a una altra estació.


Salou, la població més perjudicada

Salou era una de les 30 estacions de mitjana distància més utilitzada de tot l'Estat. Quan l'estació estava al centre de la població va registrar, el 2018, 385.494 passatgers, i el 2019, 364.498 passatgers. Al tractar-se d'una estació cèntrica, molts usuaris hi arribaven a peu i era molt utilitzada pels turistes.

Al gener del 2020, quan va entrar en funcionament la nova línia del corredor del Mediterrani, l'estació es va tancar. En aquell moment es va dir que el baixador de Port Aventura, que dona servei bàsicament als visitants del parc temàtic, serviria de nova estació per a Salou. I tot i que es van posar busos que connecten l'antiga estació amb el baixador de Port Aventura, el nombre d'usuaris del tren ha baixat de manera exponencial.

Les dades de passatgers facilitades per Renfe indiquen que el baixador de Port Aventura va rebre, el 2018, 211.283 passatgers, i el 2019, 215.268. El 2020, en plena pandèmia de coronavirus, el parc va haver de tancar uns mesos i els usuaris van baixar fins a 59.857. El 2021 les dades es comencen a recuperar i el baixador va arribar als 175.456 passatgers.

Renfe calcula que enguany la xifra de passatgers continuarà pujant 10 punts més a totes les estacions i, per tant, la previsió del baixador per al 2022 serà de 193.000 passatgers. Tot i aquesta recuperació el baixador no aconsegueix absorbir els 350.000 passatgers que movia l'antiga estació de Salou.

L'antiga estació de Salou, ara en desús (CCMA)

Alguns dels motius perquè el baixador no hagi atret els passatgers tenen a veure amb les instal·lacions: està més lluny per anar-hi a peu, la combinació de busos no sempre és bona i si optes per anar-hi en cotxe no hi ha aparcament on deixar el vehicle. Però el problema principal és que és una estació cul-de-sac, on només arriben els trens que marxen direcció a Barcelona i només hi ha 4 trens d'anada i 4 de tornada. Els usuaris que agafen trens en direcció a Tortosa ja no venen fins aquí.

El Gerard Bielsa viu a Salou i viatja per feina quasi cada dia a Barcelona. És un gran defensor del transport públic i abans anava a peu a l'estació del centre de Salou. Amb el tancament de l'estació ha hagut de buscar alternatives. L'opció del baixador la descarta perquè tarda més temps i té menys combinacions. Per això ha optat per agafar el cotxe fins a Vila-seca, on pot aparcar. Aquí hi arriben més línies (l'RT1, l'R14, l'R15 i l'R16) i per tant més trens.

"Has de venir amb un transport alternatiu, un vehicle privat, amb el que això suposa de contaminació, de moure una quantitat de vehicles rodats de manera absurda."

La Nia Martí és una altra veïna de Salou que ha perdut la proximitat amb l'estació del tren. No té cotxe i per anar a Barcelona ha de demanar a algun conegut que la porti amb cotxe a Vila-seca.

"Com que no tinc cotxe he de demanar a algú que m'hi porti, algú que tingui temps per portar-m'hi, o he d'agafar un taxi. L'autobús és complicat, perquè és lluny de casa i també deixa lluny de l'estació."


Vila-seca guanya viatgers

A primera hora del matí i a la tarda, l'estació de Vila-seca s'omple de viatgers. El 2018 aquesta estació tenia 154.869 passatgers, i el 2019, 151.848. El 2020, i tot i la pandèmia, va rebre 126.192 passatgers i el 2021 la xifra va pujar a 173.854 passatgers. La previsió per a aquest any indica que l'estació de Vila-seca continua creixent, ja que es preveuen 191.239 passatgers. Vila-seca s'ha convertit en una estació clau i es preveu que quan es construeixi la nova estació intermodal encara tindrà un paper més centralitzador al Camp de Tarragona.


Cambrils, guanya en qualitat però perd passatgers de mitjana distància

A Cambrils també es va tancar l'estació de dins la població el 2020 i es va construir una nova estació a un quilòmetre i mig de distància. La nova estació enllaça amb el corredor del Mediterrani. És una instal·lació nova, amb bar i aparcament. Millores que els usuaris valoren molt positivament.

La Isabel Villanueva és veïna de Cambrils i no li importa el canvi d'ubicació de l'estació perquè han guanyat en qualitat.

"Teníem una estació que feia una mica de pena, teníem problemes per aparcar i ara no en teníem. És una estació nova i hi veig més avantatges que desavantatges."

El 2018 i el 2019, quan l'estació estava dins el nucli urbà, va registrar 207.636 passatgers i 220.302 passatgers, respectivament. El 2020 van baixar a 97.356 i el 2021 es van recuperar fins els 137.376. La previsió per a aquest any és de 151.113 passatgers, una xifra que dista molt de quan l'estació estava al centre de la població.


Crítiques de l'Associació per la Promoció del Transport Públic per allunyar el tren dels ciutadans

L'Associació per la Promoció del Transport Públic ja va criticar en el seu moment l'eliminació de les estacions a l'interior de les poblacions de Salou i Cambrils perquè creien que significava un perjudici per als habitants d'aquestes localitats. I creuen que les dades els donen la raó. Daniel Pi, portaveu de l'associació, creu que s'han perdut més passatgers que enlloc per haver allunyat les estacions del centre.

"El que s'està fent a tot Europa és acostar el tren a la ciutadania. I aquí s'ha fet el contrari, els hi hem portat lluny i els hi hem posat més difícil."

Segons Pi, els passatgers que ja no agafen el tren a Salou han optat en un 40% dels casos per utilitzar el vehicle propi, sobretot els que van en direcció sud, un 40% agafen el tren a Vila-seca i un 20% opten per altres transports, com el bus.

Per aquesta Associació, el Tramcamp és la solució per poder connectar les poblacions pròximes del Camp de Tarragona i també per poder connectar els usuaris a les estacions de tren de Vila-seca, Reus o Tarragona. Però és un projecte que encara veuen lluny.

ARXIVAT A:
MobilitatRenfe
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut