Els plans de Chery a la Zona Franca: començar a muntar cotxes a l'estiu amb 150 treballadors

La incorporació de nous treballadors queda supeditada a l'increment de les càrregues de treball tant a la Zona Franca com a la fàbrica de Montcada i Reixac

Albert ClosasActualitzat

La xinesa Chery vol començar a fer cotxes a la Zona Franca aquest estiu, d'entrada, amb uns 150 treballadors. Els sindicats de l'antiga Nissan esperen que, a llarg termini, se n'incorporin fins a un miler. El Ministeri d'Indústria confirma que el projecte podrà optar a ajudes europees.

Avui s'han començat a saber els detalls de la inversió que es farà a les instal·lacions de la Zona Franca. Chery hi muntarà cotxes elèctrics i anirà incorporant els 600 treballadors que tenia l'antiga planta.

Acompanyat d'una comitiva de 12 persones, Yin Tongyue, màxim responsable del gegant xinès Chery, entrava aquest matí al Ministeri d'Indústria per assistir a la primera reunió pública després de l'acord oficial.

Reunió al Ministeri d'Indústria
Reunió al Ministeri d'Indústria (ACN/Miquel Vera)

Hi ha un pacte amb Ebro per fabricar cotxes a Nissan amb el suport de la Generalitat i el ministeri. El conseller delegat d'Ebro-EV Motors, el català Pedro Calaf, ha assegurat que "la producció està previst que comenci aquest any, en el tercer trimestre, i, progressivament, anirà augmentant la producció i la contractació".

De moment, només muntar els cotxes que arribaran per peces

El pla és començar a l'estiu, amb peces vingudes de la Xina i uns 150 treballadors a la cadena de muntatge, que augmentaran progressivament. L'objectiu: fabricar 200.000 cotxes a mitjà termini a l'antiga Nissan, que passarà a anomenar-se Ebro Factory.

Chery serà propietària d'un 40% del negoci. Pel conseller d'Empresa, Roger Torrent, això "permetrà la reindustrialització de la planta de Nissan, per fases". El ministre d'Indústria, Jordi Hereu, ha afegit que aquest nou projecte "requerirà la feina de centenars de treballadors".

L'arribada dels asiàtics es deu, en part, al fet que podran optar a nous ajuts europeus al vehicle elèctric i també a ajudes de la Generalitat. Els xinesos, d'altra banda, invertiran centenars de milions per desembarcar a tot al mercat europeu. Un mercat que, a la llarga, els exigirà que entre el 25% i el 30% de les peces del cotxe s'hagin fabricat a casa nostra.

El conseller d'Empresa, Roger Torrent
El conseller d'Empresa, Roger Torrent (ACN/Miquel Vera)


Incorporacions per fases

Després d'aquesta primera reunió oficial, ara caldrà veure molts detalls. Com, per exemple, el ritme al qual es podran incorporar els treballadors de l'antiga Nissan.

De fet, pel representant de CCOO a la fàbrica, "evidentment, no tots els treballadors entraran de cop." Les incorporacions a la plantilla dependran "de les càrregues de treball." Per tot plegat, afegeix, el procés "pot acabar allargant-se fins al 2025 o 2026; es parla que l'any que ve es podrien llançar nous models".

El gran dubte amb la fàbrica de Montcada

També caldrà saber quins ajuts públics rebran els inversors. I quin serà el pla de producció de l'empresa xinesa a Catalunya.

En aquest sentit, cal recordar que les antigues instal·lacions de Nissan a Montcada i Reixac podrien entrar en servei. En aquesta factoria és on Nissan feia l'estampació de les carrosseries i produïa altres peces.

Miguel Ruiz, secretari general del sindicat SIGEN-SIR USOC, assegura: "Haurem de veure quina càrrega de feina se li encarrega a la fàbrica de Montcada, que no la podem obviar, perquè l'estampació és el que dona sentit a una fàbrica de cotxes".

Cal recordar que, en la primera fase, Chery té previst només muntar cotxes per components amb el sistema CKD. És a dir, els cotxes es porten des de la Xina acabats però desmuntats. En arribar a Barcelona es tornen a muntar.

Això implica, d'entrada, que no hi hagi fabricació de peces locals. De moment, doncs, no hi ha peces que, partint de grans làmines de metall, s'acabin transformant en parts de la carrosseria dels vehicles.

ARXIVAT A:
Nissan
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut