Catalunya migdia

Auge dels regals de segona mà per Nadal, una aposta més sostenible i econòmica

La rebaixa del preu i en l'impacte ecològic fan que la majoria de consumidors apostin per comprar articles usats, segons Wallapop

Enllaç a altres textos de l'autor

Montse Poblet

Periodista de la secció de Societat de Catalunya Ràdio, especialitzada en crisi climàtica

@montsepoblet

Vuit de cada deu espanyols hauran comprat productes de segona mà aquest Nadal. És una de les dades de l'informe que ha publicat la plataforma Wallapop, especialitzada en la compravenda de mobles, roba, productes electrònics i altres objectes reutilitzables.

Darrere la decisió de comprar productes usats hi ha, en primer lloc, el preu, però més d'un 60% dels usuaris de Wallapop també té en compte la sostenibilitat dels productes que compren i venen. Cristina Gómez, la responsable de Comunicació de la plataforma, destaca aquesta reducció de l'impacte ambiental en les transaccions que fan en un any els 17 milions d'usuaris de Wallapop. 

"Van estalviar, col·lectivament, més de 510.000 tones de CO₂, que és l'equivalent a fer vuit viatges d'anada i tornada al Sol en cotxe. O més de 20.000 milions de litres d'aigua, que és la que caldria per omplir l'estany de Banyoles."

A Vic se celebra el Ressò, mercat de productes reutilitzables
A Vic se celebra el Ressò, mercat de productes reutilitzables. (Coordinadora del Voluntariat d'Osona)

La compra de segona mà també s'està estenent a botigues i mercats presencials. A Vic, fins al 5 de gener funciona el Ressò, una iniciativa de cinc entitats socials en què es venen mobles, electrodomèstics i altres productes reutilitzables. Un dels responsables, Jordi Codina, convida a "reflexionar" quan necessitem un article, per evitar comprar-ne un de nou que pugui generar més petjada ecològica.

Amb la compra d'un telèfon mòbil de segona mà, per exemple, es deixa d'emetre el CO₂ que s'emet per passatger en un vol de Barcelona a Palma. Amb la compra d'un llit utilitzat s'estalvien més de 12.000 litres d'aigua o uns 20.000 si el que comprem són unes vambes de segona mà.
 

Creix la paqueteria en línia

Aquesta campanya de Nadal també augmenta el repartiment de paquets provinents del comerç en línia, amb tot el que implica. És una manera còmoda de comprar, però amb impacte ambiental.

Aquestes festes s'espera que el repartiment de paquets provinent de les compres en línia s'incrementi un 10%. El president de PIMEC Logística, Ignasi Sayol, ha explicat a "El matí de Catalunya Ràdio" que cada any augmenta el nombre de paquets que ens arriben a casa comprats per internet. Aquestes festes, la xifra oscil·la entre 25 i 30 milions d'entregues només a Catalunya.

El comerç on-line s'ha disparat i se n'ha de regular la distribució.
Un 70% de la població fa compres online. (CCMA)

El 2023 ha tancat amb xifres que el sector aplaudeix i que reflecteixen el boom de les compres per internet.

"En tot l'any passat, parlem de 90 o 100 milions de compres online, de les quals un 84% s'entreguen a domicili. La resta funcionen amb sistemes com l'anomenat 'click & collect'."

Que es reparteixin més paquets també implica més necessitat de personal. Aquests dies, segons la patronal de logística UNO, s'han contractat un 4% més de treballadors que l'any passat. Els productes que més s'estan repartint són de tecnologia, moda, calçat i joguines.

 

ARXIVAT A:
Comerç
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut