Cada dia, a Espanya, es reparteix més d'un milió de paquets de vendes a domicili dels quals uns 160.000 corresponen a Catalunya. És una manera còmoda de comprar, però l'impacte ambiental de l'embalatge i el transport dels productes que comprem, i que sovint s'han fabricat lluny d'on els consumim, és enorme. Aproximadament un 70% de la població fa compres online: la compra setmanal al supermercat, la roba o el sopar del restaurant. En deu anys, aquest tipus de transaccions han passat de representar un 0,7% del volum total de vendes minoristes, al 7,4%.  Koiki reparteix tots els paquets amb vehicles zero emissions (Catalunya Ràdio / Montse Poblet) La guia "Comerç a domicili en l'era postcovid", editada per Rezero, fa el diagnòstic dels principals problemes associats amb el comerç online. Tot i que arran de la pandèmia, les botigues i productors de proximitat també han entrat a l'e-comerç, la major part dels productes que es compren per internet venen de lluny o ni tan sols sabem d'on provenen. "La zona.coop" és una de les poques plataformes que es limiten a oferir productes i serveis de proximitat. Gerard Pijoan, coordinador de la cooperativa opcions, els impulsors de la iniciativa, ens explica el que pretenen amb aquesta alternativa a les plataformes a les quals estem acostumats:  "La idea és ajudar la gent a millorar el seu consum. No fem campanya pel Black Friday, no rebaixem preus, no li diem al consumidor que ho pot tot. Volem un consum responsable i no incentivem que la gent compri més del que hauria de consumir".  A "La zona.coop" sempre es paga pel transport, independentment del que es compri. Són quatre euros per comanda, amb això es visibilitza el cost econòmic i ambiental de dur els paquets al domicili del client.  Un 70% de la població fa compres online  Massa paquets i massa grans El que es compra online acostuma a anar embalat amb materials d'un sol ús: papers, cartrons o plàstics que van a parar a la brossa i que, amb una mica de sort es llencen al contenidor que toca. Són milers i milers de paquets d'un sol ús que impacten en el medi ambient tant per la seva producció com pel seu tractament un cop es converteixen en residus i el pitjor és que, segons els estudis de Rezero, la major part d'empreses no estan fent res per canviar-ho.  "Hi ha una falta general d'iniciativa pel que fa als envasos reutilitzables. Al comerç online, tot són envasos d'un sol ús. Només es pensa en la part logística perquè el producte es transporti correctament però no es es té en compte quin serà el tractament que es donarà a aquest embalatge quan hagi complert amb la seva funció ni si es podrà tractar o reciclar" L'empresa Koiki, dedicada al transport de paqueteria amb criteris de sostenibilitat, està fent una prova pilot perquè els sobres i capses que fan servir es puguin reutilitzar. Han dissenyat una capsa per a L'Oréal que el client pot donar al repartidor quan li arriba el paquet o si prefereix fer-ho més tard, plegar-la i retornar-la a Koiki a través d'una bústia de correus. Calculen que les podran fer servir entre 20 i 40 vegades cadascuna. Prova pilot perquè els paquets de la compra online es puguin reutilitzar (Koiki) Paquets que es mouen sense contaminar La tercera pota dels problemes ambientals derivats de l'e-comerç és la contaminació que genera el transport d'aquests milers i milers de paquets des de les empreses que les produeixen fins que arriben al domicili del comprador. Centenars de vehicles circulen d'una banda a l'altra emetent CO2 i a més, segons molts, ni tan sols circulen plens.  "Sembla que estiguem obligats a rebre els productes en 24 hores i menys, i això provoca que no s'optimitzin les rutes. No s'espera que les furgonetes estiguin plenes per fer un lliurament més sostenible, aprofitant millor els recorreguts, amb els impactes que això comporta".  Koiki fa tot el transport amb vehicles zero emissions. Les furgonetes que cobreixen les distàncies llargues són elèctriques i l'última milla, el trajecte més pròxim a la casa del client, es cobreix a peu o amb cargo-bikes. Jordi Codina porta l'àrea de medi ambient d'Osonament, a Vic, un dels punts de repartiment de Koiki a Catalunya.  "Els avantatges de passar d'un repartiment amb vehicles motoritzat a fer-ho amb cargo-bikes és brutal. Deixes de contaminar, redueixes les emissions i la teva petja de carboni pràcticament es nul·la. D'altra banda, el teu impacte en sorolls i molèsties per la ciutat és radicalment diferent".  Els experts assenyalen la responsabilitat que tenen els consumidors per minimitzar l'impacte d'aquest tipus de comerç. Recomanen que abans de fer el clic, pensem si el que estema punt de comprar ho necessitem i evitar compres compulsives que poden comportar un augment de les devolucions i amb elles, més paquets, més transport i més contaminació.