Menys tecnologia i més segona mà: les tendències de compra per a aquest Nadal

Menys electrònica, més moda i productes de segona mà marquen l'anomenat "trimestre daurat" per al sector del comerç, que s'estira fins als dies previs a Reis

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto48

Esther Ortega

Redactora de la secció d'Economia de TV3

Actualitzat

Molts clients intenten dosificar les compres de Nadal repartint-les durant les setmanes prèvies. Els més previsors, fins i tot mesos abans. Però la falta de temps acaba pesant i els principals eixos comercials acostumen a ser, per aquestes dates, un autèntic formiguer.

Aquest últim tram de l'any és el de més vendes per al comerç. El sector l'anomena "trimestre daurat". Després del Black Friday, els dies previs a Nadal són els preferits per fer les compres, tot i que encara quedaran dos moments àlgids: els dies abans de Reis i les rebaixes del gener.

L'augment de preus marca aquesta campanya i molts compradors han buscat alternatives, com rastrejar les ofertes encara més que de costum, o adquirir productes de segona mà, una opció que guanya adeptes, sobretot entre els joves.


Els preus, principal preocupació

Segons un estudi de la consultora KPMG, la principal preocupació dels consumidors aquest any són els preus, molt per sobre de les aglomeracions, el desabastiment o el no rebre a temps el producte.

Segons les dades, el consumidor creu que per comprar el mateix nombre de regals hauran de gastar més.

"És veritat que la inflació està tenint un impacte en el cost dels productes i que és una de les preocupacions principals dels consumidors. El que veiem a l'estudi és que precisament en aquesta recerca de la millor oferta per adquirir el producte que ja tenen definit, el que faran és una recerca cada cop més viva", explica Enrique Porta, soci responsable de Consum KPMG.

"La majoria buscaran com a mínim en tres llocs per intentar identificar la millor opció."

Porta també aclareix que els consumidors, malgrat la inflació, han continuat estalviant al banc i tornant als nivells prepandèmia: "Això està permetent arribar preparats a aquestes dates, i continuar tirant d'estalvis sense posar en risc l'economia en el futur".

Una dependenta d'una botiga del barri de Sant Antoni de Barcelona
Una dependenta d'una botiga del barri de Sant Antoni de Barcelona (ACN/Maria Asmarat)

El perfil del consumidor aquest any dibuixa compres més reflexives. Segons KPMG, pràcticament el 50% dels enquestats asseguren que ja tenen clar quins productes volen i asseguren que els compraran quan trobin bones ofertes.


Oportunitat per a les marques

I malgrat que la recerca de l'oferta i del preu primarà en bona part dels consumidors, és cert que una part important sí que està disposada a gastar més en aquests dies especials.

És per això que per Nadal les marques de fabricant tenen l'oportunitat de recuperar la quota de mercat perduda davant les marques dels distribuïdors, les conegudes com a marques blanques, que durant aquest 2023, marcat per la inflació, han assolit una quota de mercat del 44%.

Així ho constata l'informe "Consum i tendències per Nadal", de Kantar Worldpanel, consultoria especialitzada en estudis de mercat.


Segona mà

I en aquest context de preus elevats, la segona mà comença a despuntar com una opció també vàlida per fer regals, com una alternativa apreciada pels consumidors.

"El 70% dels consumidors ens diuen que volen accedir a comprar productes de segona mà per aquestes dates tan assenyalades, especialment entre els més joves", diu Porta.

Per quin motiu? Segons l'expert, per un costat, per reduir l'impacte econòmic per accedir al regal, però per l'altre, per una contribució a un consum més responsable i respectuós amb el medi ambient.

Cada vegada hi ha més aplicacions que faciliten la venda i compra de segona mà.


L'electrònica cau; la moda, producte estrella

Entre els productes estrella, com cada any, hi trobem la moda i tot allò relacionat amb la cosmètica i la bellesa.

Sorprèn com cau en la intenció de compra l'electrònica de consum, que perd posicions aquest any.

Tot aquest tipus de productes, diu Enrique Porta, de KPMG, ja es van renovar durant la pandèmia: "Llavors tothom va aprofitar per canviar electrodomèstics, equips electrònics, televisors, fins i tot mòbils".

Ara el consumidor es decanta més per categories de productes que tenen a veure amb el gaudi, amb oci, viatges, restauració.

"Les ganes de viure, gaudir i socialitzar estan guanyant pes en les nostres decisions de compra."

 

ARXIVAT A:
NadalConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut