La policia va poder recuperar l'obra (modificada uns centímetres) a l'armari de la septuagenària
La policia va poder recuperar l'obra (modificada uns centímetres) a l'armari de la septuagenària
París

Una dona de 72 anys roba una obra al Museu Picasso de París i se l'arregla a mida

Una dona s'emporta l'obra "Old masters", de l'artista manresà Oriol Vilanova, i demana a un sastre que li escurci les mànigues per fer-la de la seva mida

RedaccióActualitzat

Per a qualsevol artista aconseguir que una obra seva s'exposi al museu Picasso de París és un somni. Oriol Vilanova, un artista nascut a Manresa i que viu a Brussel·les ho ha aconseguit amb l'obra "Old masters", que s'exhibia al Museu Picasso des del novembre del 2021.

Però l'obra de Vilanova ha acaparat pàgines als principals diaris francesos a causa d'un estrany robatori protagonitzat per una septuagenària parisenca.

El robatori es va fer el 7 de març, en ple dia i quan el museu estava obert al públic. Ningú va veure res i només es van adonar que faltava la peça quan es van tancar les portes del museu.

I és que l'obra de Vilanova, especialista en art immersiu, recupera i dona un nou context a postals il·lustrades que troba als encants o mercats de segona mà. En concret, en aquesta obra, les postals s'exposaven dins la butxaca d'una jaqueta d'un blau intens penjada a l'exposició al costat d'una gran fotografia en blanc i negre de Pablo Picasso. Era, doncs, normal que el públic s'acostés a la peça i la manipulés per poder veure les postals incloses.

Detall de les postals antigues que són part de l'obra 'Old Masters' d'Oriol Vilanova
Detall de les postals antigues que són part de l'obra "Old masters", d'Oriol Vilanova (Oriol Vilanova)

No hi havia alarmes ni mecanismes que alertessin si algú tocava l'obra, exemple d'art immersiu que busca interactuar amb l'espectador. Només un cartell que l'identificava amb el títol i autor.

 

 

El 7 de març la peça ja no hi era quan van tancar les portes del museu. Els equips de seguretat van haver de revisar les càmeres de seguretat per veure que una dona s'havia acostat a l'obra "Old masters", l'havia agafat i doblegat i l'havia guardat amb cura dins la bossa. A la sortida ningú va sospitar de l'aspecte de la dona, gran aficionada a l'art i habitual de les sales d'exposicions i dels museus parisencs.

Pocs dies més tard, la dona va tornar al Museu Picasso. Els vigilants van aprofitar per avisar a la policia, que va interrogar-la. Ella no va trigar a explicar que, efectivament, s'havia emportat a casa aquella jaqueta blava, sense sospitar que fos cap obra. Va dir convençuda que pensava que algú se l'havia deixat oblidada i que va creure que li quedaria bé. Va assegurar a la policia que la podrien trobar penjada al seu armari.

Efectivament l'obra d'Oriol Vilanova estava dins l'armari de la senyora, però amb alguna modificació. Segons va explicar, la jaqueta li quedava massa llarga i va encarregar a un sastre que li retallés uns centímetres de la vora i de les mànigues per ajustar-la a la seva talla. Les postals de la butxaca no hi eren.

Old Masters, d'Oriol Vilanova, en procés
"Old masters", d'Oriol Vilanova, en procés (Galeria Elba Benítez)

La policia va deixar en llibertat la dona per la seva avançada edat, recordant-li que no pot tocar les obres exposades als museus.

A l'autor sembla que li ha fet gràcia la història del robatori d'"Old masters" al Museu Picasso, perquè al seu Instagram s'ha fet ressò de la notícia, que acapara les pàgines de successos i d'art als diaris francesos i de la qual és protagonista involuntari.

 

 

 

 

ARXIVAT A:
Art
Anar al contingut