Reobertura de les ITV: demanen poder circular fins al setembre sense haver-la passat

Des que va començar l'estat d'alarma hi ha més de 3 milions de vehicles a tot Espanya amb la ITV caducada

Iván Gutiérrez / David Casas / Joan Ignasi AguilarActualitzat

S'ha parlat molt de les llistes d'espera a les perruqueries i centres d'estètica després de les setmanes de confinament. Però una situació similar viuen els tallers mecànics perquè les reparacions i el manteniment no entenen de pandèmies.

Des que va començar l'estat d'alarma ja hi ha més de 3 milions de vehicles a tot Espanya amb la ITV caducada. Si caducava al març, tenen pròrroga, però els conductors que es van despistar al febrer de passar la inspecció del vehicle, poden ser sancionats.

La patronal de les estacions d'ITV demana una pròrroga fins al 30 de setembre, ja que asseguren que, obrin o no dilluns 11 de maig, serà impossible assumir les revisions ja caducades, a més de les que van caducant cada dia i que, a finals de maig podrien arribar als 5 milions de vehicles. Volen evitar col·lapses a les estacions d'ITV per protegir la salut dels usuaris.

A més, AECA-ITV, l'entitat que agrupa les estacions d'Inspecció Tècnica de Vehicles, demana que aquesta pròrroga s'allargui més enllà del 30 de setembre per a les províncies o zones sanitàries que no passin aquest dilluns 11 de maig a fase 1.

Tallers oberts amb cita prèvia

Els tallers mecànics també s'estan preparant per a la reobertura i estan desinfectant les instal·lacions. En funció dels metres quadrats que tingui el local, podran obrir únicament amb cita prèvia.

Alguns, explica Albert Gómez, tècnic del taller de Volvo a Mataró, tenen llista d'espera amb més d'una cinquantena de persones:

"Tenim una llista d'espera d'entre 50 i 60 clients aproximadament. De manteniments, avaries i algun accident que també ha succeït".

L'atenció als tallers mecànics ha de ser personalitzada i han de respectar una distància mínima de dos metres entre treballadors. A més, com en d'altres establiments comercials, han de reservar hores per a l'atenció preferent dels clients majors de 65 anys.

Els mecànics netejaran de manera específica les maneres de les portes, el volant, el cinturó, el canvi de marxes, el panell de navegació i els punts de suport més habituals per minimitzar el risc de contagi del coronavirus.

En la fase 0 de la desescalada només es pot portar el vehicle a un taller situat dins el mateix municipi de residència. En fase 1 ja es podrà triar qualsevol taller situat dins la mateixa província.

Un mecànic desinfecta un cotxe (ACN/Jordi Pujolar)
Un mecànic desinfecta un cotxe (ACN/Jordi Pujolar)


Els concessionaris demanen obrir tot i superar els 400 m2

Els concessionaris també preparen la represa de l'activitat en les pròximes setmanes, amb l'adopció de protocols de neteja i desinfecció a les àrees de venda i taller. El sector està negociant amb el govern espanyol perquè faci una excepció i els deixi obrir als llocs on comenci la fase 1.

Els concessionaris d'automòbils es van veure obligats a tancar a mitjans de març, com molts altres negocis, després de decretar-se l'estat d'alarma. En aquest període, les vendes de vehicles han caigut un 70% el mes de març i un 96,5% a l'abril.

El sector es mostra il·lusionat amb poder tornar a aixecar la persiana en la fase 1 del desconfinament, i confien que podran obrir tot i tenir més de 400 m2. El president de la Patronal Catalana d'Automoció (Fecavem), Jaume Roura, explica que la majoria de concessionaris tenen una superfície superior a aquests metres per la particularitat del producte que exposen:

"Els concessionaris tenen més de 400 metres quadrats de superfície, normalment, per tot el tipus de producte que gestionen".

Quan tornin a obrir s'enfronten a llargues llistes d'espera. Roura assegura que davant la pandèmia el vehicle privat és "més segur" que el transport públic perquè evita l'acumulació de gent.

Qui vulgui mirar un cotxe, haurà de demanar cita prèvia. El cotxe s'haurà desinfectat prèviament amb ozó i només el tocarà el client. Això sí, haurà de firmar abans que no té símptomes de Covid-19. De moment, segons Jaume Roure, la majoria de prevendes fetes abans de l'estat d'alarma segueixen en peu.

"El 80% de les decisions estan tirant endavant i acabant el procés. Això és un molt bon senyal".

Això sí, estan preocupats perquè la majoria de compres són amb finançament i depenen d'una nòmina. I si el mercat laboral va a la baixa, les vendes de cotxes també ho faran.

ARXIVAT A:
DesescaladaCoronavirus Estat d'alarmaEconomia de butxacaMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut